Steyr (4x4)

Moderátoři: rezis, Toreto

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Pajka
Příspěvky: 523
Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
Bydliště: Uherský Brod
Kontaktovat uživatele:

Steyr (4x4)

#1 Nový příspěvek od Pajka »

Zdravím vás,
asi jako hodně lidem se mi v hlavě začaly rodit myšlenky o stavbě malotraktoru. Abych pravdu řekl, tak jsem traktor doposud nepotřeboval a klidně bych se bez něj i dál obešel. Neustále ale někde potřebuji ukájet své konstruktérské choutky a je potřeba trochu využívat dílnu. Před nedávnem jsem dostal darem Avii na rozebrání (z boudy dělám garáž) a když už to očesané přede mnou stálo, začal jsem nahlas přemýšlet o přestavbě na VELKOtraktor. Kamarád mě zabrzdil s tím, že mi za dovoz přiveze nedokončený MALOtraktor od nich. Ukázal mi fotky a bylo rozhodnuto, Avii vem čert. Mé nadšení z přivezení nového stroje kupodivu v rodině nesdílel nikdo, ale je tam! Zamýšlený účel je především sezónní svážení dřeva z lesa (respektive hor!), tu a tam nějaký odvoz něčeho a v budoucnu i nějaká ta práce na poli.

Popis stávající konstrukce

Převodovka je z rakouského (wehrmachťáckého) přepadového vozu (něco mezi džípem a náklaďákem) Steyr 1500A (typ 270). Je čtyřrychlostní (4+R) a na ni navazuje dvourychlostní redukční převodovka (1,N,2) s vypínatelným výstupem pro přední náhon. Zadní náprava s vypínatelnou uzávěrkou a disky (20“) je z téhož vozu. Přední náprava je ze Zetora 25K, kola 13“. Rám je svařovaný převážně z „íček“. Zadní bubny jsem rozdělané sice neměl, ale pravděpodobně jsou předělané na Aviácké. Tato stavba se dočkala i motoru, ale dokončena nikdy nebyla. Po letech stání tedy putoval zarezlý motoru, ze škody 1200, do sběru.

Vize dostavby
Motor. Stačilo před kolegy v práci zmínit svou myšlenku a hned mi byl jeden nabídnut (za cenu šrotu). Jedná se o dvouválcový vzduchem chlazený dieselový stabilák Hatz 2L41C. Objem 1.7l, výkon 25kW, točivý moment 100 Nm, otáčky 900-3000, váha 303 kg. Motor má integrovaný 60A alternátor, startér, chladič oleje i tlumič výfuku. Celé je to zaplechované pro vnější použití. Dovolený náklon při práci je 30° všemi směry. Typový list zde: http://www.hatz-diesel.com/en/products/ ... ame/2l41c/ . Mé představy splňuje na 100 %, starou octavii tam cpát opravdu znovu nechci, krouťák má pěkný a výkon myslím dostačující
Podvozek. Převodovku i zadní nápravu chci zachovat. Chci tomu dopřát patřičnou péči a šetrně to provozovat coby polovičního válečného veterána. Mezi diferenciál a redukční převodovku musím kvůli dynamickému namáhání vložit ještě jeden kardan a zadní nápravu tím pádem posunout minimálně o 250 mm dozadu. Přední náprava je z „Káčka“ a svými parametry vyhovuje dobře, bylo by ale škoda nevyužít předního náhonu převodovky. Neuvažuji o náhradě celé nápravy, ale spíš o její úpravě na hnanou. Do rámu traktoru je přišroubován upravený litinový spodek z 25 držící na čepu nápravu. Napadlo mě, že bych do nápravy vyrobil nové svislé čepy (neměl by být problém), které by měly v dolní části domečky pro ložiska. Náboje kol s poloosami bych upravil třeba z Felicie. Pod střed nápravy bych zavěsil diferenciál (asi Š1202 nebo 1203) a kardanem (nebo další upravenou poloosou) bych to propojil s výstupem na převodovce. Káčková náprava má velkou světlost, takže by to překážet moc nemuselo, jen by se muselo dávat bacha na ty poloosy. Je to pouhý nápad a netvrdím, že je to reálné. Obavy bych měl hlavně z úhlů zalomení poloos (zatím netuším, jak by to mohlo vycházet). Dávat dopředu nápravu z PV3S nebo něčeho podobného ale nechci, to se radši spokojím s 4x2.
Brzdy. Vpředu je nijak neřeším, i když v případě výše popsané úpravy by bylo reálné použití kotoučových. Zadní brzdy jsou hydraulické, pravděpodobně Avia. Na zahradě mi podvozek z Avie ještě stojí. Uvažoval jsem o použití hlavního brzdového válce z ní i s posilovačem (tlakovým). K motoru stejně budu muset dodělat hydrauliku, a když už budu přidávat řemenici pro čerpadlo, mohl bych rovnou přidat i kompresor. Jen tak mě napadlo, nemáte někdo nějakou zkušenost s použitím klimakompresoru, co by zdroje vzduchu? Má elektromagnetickou spojku, jeho spínání by se dalo řešit tlakovým spínačem na vzdušníku. Klimakompresory jsou celkem kompaktní, můžu je mít i zadarmo a rovnou by se jím dal napínat řemen. Nebo se mám na celý vzduch vykašlat a použít HBV bez posilovače?
Hydraulika. Zatím nemám čerpadlo a řešil bych ji až nakonec. Určitě bych chtěl ale použít elektromagnetickou spojku z klimakompresoru na její zapínání.
Zbylé věci. Z kovošrotu jsem s radostí vykoupil kompletní sedačku „lavor“ ze Zetora, zbytek „detailů“ budu řešit až v průběhu.

Toto vlákno jsem založil především kvůli konzultacím. Zatím jsem se do žádné práce nepustil a ani motor ještě doma nemám. Rád bych ale své nápady probral se zkušenými lidmi, ať vím co má smysl a co mám postupně shánět. Dokončení této stavby je v nedohlednu, klidně to může být za rok nebo za pět let… Nešetřete mě!
Přílohy
Původní stav
Původní stav
"Devatero řemesel, desátá bída..."

http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech

Uživatelský avatar
pitrsss
Příspěvky: 634
Registrován: pon říj 19, 2009 7:39 pm
Bydliště: klášterec n o

Re: Steyr (4x4)

#2 Nový příspěvek od pitrsss »

tak to vypada na dalsi poradnej stroj ale mozna bych tam nedaval tu prevodovku z toho veterana a to z toho duvodu ze kdyz tam neco lupne nesesenes ani kolecko natoz jinou .radsi bych ji prodal a narouboval bych nejakou beznejsi

liba23
Příspěvky: 1215
Registrován: úte led 08, 2013 9:57 pm
Bydliště: Hluk

Re: Steyr (4x4)

#3 Nový příspěvek od liba23 »

pokud je ta převodovka z nějakého transportéra či co, tak by to chtělo zjistit jeho běžnou rychlost protože tak rychle ti bude jezdit traktor a to si myslím, že bude hodně. Jestli je ta převodovka funkční a náprava nezužovaná a pochází to z válečného stroje, určitě bych to zkusil prodat nějakému sběrateli , do domadělu je toho podle mně škoda, taky jak již bylo řečeno, co budeš dělat až se něco vysype?? převodovka, diferák
Promysli to, za mojů zahradů je borec co sa těm vojenským strojom hodně věnuje a asi se vyzná, možná by měl zájem a nebo věděl o někom kdo by měl zájem

Uživatelský avatar
Pajka
Příspěvky: 523
Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
Bydliště: Uherský Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Steyr (4x4)

#4 Nový příspěvek od Pajka »

Uvažoval jsem tak taky, ale to máte těžko pánové. Co jsem se díval na netu, tak za kompletní převodovku chce kdosi 12000 a inzeruje to i na německém military webu a nic. Na té převodovce je pouze uřezaná boule směřující ke startéru, jinak to vypadá netknutě. Náprava nijak upravovaná není, pouze jsou tam nabastlená jiná prasátka, disky jsou originál (jen obrácené). Těžko říct, kolik se takových strojů vůbec někde pohybuje a zda to někdo shání, dimenzované to bylo dobře. No a kdybych měl čekat 5 roků na to, až to někdo ode mě za 12.000 koupí, tak to radši dokončím. Za ty peníze náhradní komponenty těžko seženu.
Tady je povídání o tom vojenském dárci: http://www.motomuseum.cz/index.php?grhe ... id_art=269 Jsou tam i převodové poměry a tak. Na rychlý převod to dokázalo jet prý i stovkou, jinak se to ale plazilo. Ještě jedna redukce, popř. jiná zadní náprava s jiným poměrem by bylo taky řešení. Zatím jsem to moc nezkoumal a nepropočítával, to se všechno odvíjí i od motoru a až dnes mi kolega řekl, že je jeho otec ochotný ho prodat (motor).
Zatím jsem k tomu přistupoval tak, že při těch pár hodinách provozu ročně by to mělo vydržet dlouho a kdyby se to někdy náhodou vysypalo, měl bych se aspoň znovu čím bavit.

liba23: Zkus se ho optat. Jestli ho to zajímá, tak na Březovů može aj dojet, je to kůsek. Já nepoznám nikoho, kdo by sa tomu věnoval.
"Devatero řemesel, desátá bída..."

http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech

liba23
Příspěvky: 1215
Registrován: úte led 08, 2013 9:57 pm
Bydliště: Hluk

Re: Steyr (4x4)

#5 Nový příspěvek od liba23 »

zkusím, šak za optani nic....

Uživatelský avatar
Ondras83
Příspěvky: 10023
Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
Bydliště: Stračov
Kontaktovat uživatele:

Re: Steyr (4x4)

#6 Nový příspěvek od Ondras83 »

resil bych to jinak...

zaprve: ten predek si zbytecne komlikujes, za 2000,- sezenes predni napravu z GAZe nebo UAZe, kde mas vsechno hotovy a nemusis pasovat diferak a poloosy, delat tehlice a svislaky...nehlede na to, ze 1202 na predku porad couve, takze se vytlacuje hruska z diferaku ven, 1203jka je zase hlinik a nevim, jak moc toho vydrzi...navic ty zbytecny prace - ted ses toho plnej a sel bys hned vsechno vrtat a svaret, merit a vymejslet, ale tahle sila taky nepotrva uplne vecne :) - vidim to u sebe...posledni dobou mam "sem tam" naladu, neco na tom delat, driv jsem tomu daval kazdou volnou chvilku

no a jinak s tim vysypanim napravy nebo prevodovky: popremejslej o tom a rozmysli, jestli pri rozbiti stroje davat za valecnou veteranskou prevodovku 12 tis nebo koupit z V3S za 3jku :) zadni naprava to sami :)

Uživatelský avatar
Ondras83
Příspěvky: 10023
Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
Bydliště: Stračov
Kontaktovat uživatele:

Re: Steyr (4x4)

#7 Nový příspěvek od Ondras83 »

http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 10&t=70492

prevodovka 5q s redukci a zapinanim predku (mozna ma i vyvod na navijak) za 3 tis :)

akorat, aby to tech 25kw vubec roztocilo

Uživatelský avatar
Pajka
Příspěvky: 523
Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
Bydliště: Uherský Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Steyr (4x4)

#8 Nový příspěvek od Pajka »

Je to těžké. Nemám na ten traktor vyčleněné vůbec žádné finance (ani kdybych chtěl) a chystám se "kouzlit" z toho co je. Kdyby někdo dojel pro ty veteránské komponenty a nabídl slušnou cenu, tak bych jednal.

Mimochodem, jde redukční převodovku z PV3S otočit o cca 90° dolů (svisle)? Popřípadě, jde takto pootočit i na originální převodovce V3S?

Abych v případě přestavby nemusel celý rám předělávat. Líbí se mi, jak je to řešené teď. Zadní nápravu bych případně mohl mít za odvoz z Robura.
"Devatero řemesel, desátá bída..."

http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech

Uživatelský avatar
Ondras83
Příspěvky: 10023
Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
Bydliště: Stračov
Kontaktovat uživatele:

Re: Steyr (4x4)

#9 Nový příspěvek od Ondras83 »

tu z robura bych privez i kdybych ji nepouzil...aspon ji treba pak prodas...

a kvuli motoru bych asi pouzival mensi veci, nez V3S...z GAZ69 vydrzi taky hodne a je to pekna mala prevodovka...sam ji mam :)

s tema prachama to nejak vymysli...ja (spoustu veci, resp. skoro vsechny jsem kupoval) a mam v tom tak 25tis jen v materialu a to nepocitam svareni, elektriku, cas atd...

je fakt, ze ty zaklad mas, ale ja osobne si nemyslim, ze az tak dobrej ;-) (neber to zle, jen muj nazor)

Uživatelský avatar
pitrsss
Příspěvky: 634
Registrován: pon říj 19, 2009 7:39 pm
Bydliště: klášterec n o

Re: Steyr (4x4)

#10 Nový příspěvek od pitrsss »

mam taky malý traktor a mam tam redučku z v3s(malý bobeš),otočit určitě jde ale musel bys udělat jinde nalévací otvor ted někdo prodává v inzerci převodovku avia sešroubovanou s redukcí v3s

Uživatelský avatar
Pajka
Příspěvky: 523
Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
Bydliště: Uherský Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Steyr (4x4)

#11 Nový příspěvek od Pajka »

Ta převodovka je šikovná tak jak je, nevýhody jste tu popsali a vím o nich.

Původní plán stavby traktoru bylo použití motoru i převodovky Avia A31 a na to naroubovat rozvodovku (redukční převodovku) PV3S. Když mi kamarád dovezl tento malotraktorek, plány se změnily.
Především se mi líbí celkové uspořádání, které bych chtěl přednostně zachovat (výš posazený motor, přední náprava Zetor 25K). Především nemám na starosti jen tuto stavbu a čím víc práce bych si ušetřil, tím líp.

Teoreticky bych mohl použít 4° převodovku z té Avie (stojí mi na zahradě) i se spojkou. V tom případě bych pásl po té rozvodovce V3S, kterou bych ale musel zavěsit svisle dolů (tak jak to má "štýr"). Výhodou by byl výstup (origo na naviák). Nějaké mezikusy a menší věci není problém vyrobit. Dělám strojního konstruktéra, vymyslet to není problém. Pálení na laseru, frézování, ohýbání a soustružení problém není (+ si toho dost udělám doma).

Radši bych šel touto cestou, ale jak říkám - problém jsou peníze. Kdybych tyto komponenty prodal s dostatečnou rezervou na nákup "běžných" dílů, rád to udělám. Navíc věřím, že synchronizovaná převodovka Avia s redučkou VS3 s vypínatelným předkem a výstupem by bylo to pravé ořechové.
"Devatero řemesel, desátá bída..."

http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech

Uživatelský avatar
Pajka
Příspěvky: 523
Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
Bydliště: Uherský Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Steyr (4x4)

#12 Nový příspěvek od Pajka »

Trochu odbočím....

Pomohli byste mi identifikovat tyto věci v kovošrotě? Lavor jsem odkoupil a nádrž by měla být Z30 (nechal jsem ji bokem). Co ale ten diferenciál a převodovka? Na konci jsou fotky malé převodovky. Ta má přímý výstup bez převodu + vývod zhruba dvakrát rychlejší (stejný smysl otáčení).

http://pajkamoto.rajce.idnes.cz/kovosrot
"Devatero řemesel, desátá bída..."

http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech

Uživatelský avatar
v2000m
Příspěvky: 507
Registrován: čtv lis 06, 2008 8:27 am
Bydliště: Pelhřimovsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Steyr (4x4)

#13 Nový příspěvek od v2000m »

nádrž je ze Supra a ta malá převodovka je z ručního sklápění vozu 3,5 tunky

Uživatelský avatar
Pajka
Příspěvky: 523
Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
Bydliště: Uherský Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Steyr (4x4)

#14 Nový příspěvek od Pajka »

Jeden známý z dědiny chce prodat dělaný malotraktor (má pořízené nějaké TKáčko). Nepamatuji si jak vypadá (tehdy jsem se o to nezajímal). Vím ale, že má motor z multikáry, zadní nápravu z ventry a má i hydrauliku. Prý to ale někomu pučil a je tam zlomená předloha (?). Chce za něj 10.000 kč. Problém je v tom, že traktor si chci postavit vlastní a kanibalizovat jiný (dobrý) traktor nechci. Třebaže rozebráním by se daly získat potřebné díly a prodejem zbytku i finance. Zkusím ho potom nafotit a případně tady nabídnout.

Mimochodem tchán má doma nevyužitý naviák (pravděpodobně z V3S), který mám k dispozici. Další důvod, proč se nenechat odradit.
"Devatero řemesel, desátá bída..."

http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech

Uživatelský avatar
Pajka
Příspěvky: 523
Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
Bydliště: Uherský Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Steyr (4x4)

#15 Nový příspěvek od Pajka »

Mají ty díly v kovošrotě nějakou cenu? Můžu případně vykoupit a nabídnout (bez zásadní přirážky). Výkupní cena je 11 kč.
"Devatero řemesel, desátá bída..."

http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech

Odpovědět

Zpět na „Stavíme traktor domácí výroby“