Pře - stavba traktoru BeeS-Ve3eS

Moderátoři: rezis, Toreto

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ThomasS
Příspěvky: 3
Registrován: stř bře 06, 2024 2:13 pm
Bydliště: Brno

Pře - stavba traktoru BeeS-Ve3eS

#1 Nový příspěvek od ThomasS »

Zdravím Vás. Předem se omlouvám za delší předmluvu, ale pro objasnění myšlenkového pochodu je potřebná, nikoliv však nutná. Lze tedy klidně přeskočit.
A ještě prosím jedno "varování", jsem jménem i povahou "nevěřící Tomáš", tak o většině věcí se chci/potřebuji přesvědčit sám. (vědom si následků s tím spojených...) A taky jsem stavař, ne strojař. Milimetry mi nejsou cizí, ani pečlivá příprava v CAD, ale o strojařině vím jenom to, co si nastuduju.

Mám na chalupě menší traktůrek, co ještě dělal můj táta před cca 30 lety. Motor trabant, z diferenciálu přímo kardan na zadní nápravu z moskviče. Bez kyvné přední nápravy - náprava z trabanta, jenom listové pero. Udělal hodně práce, ale taky toho trápení - bez uzávěrky, ale hlavně s motorem - pořád čištění karburátoru, pořád problémy s 6V baterkou, s dobíjením, jenom já jsem kupoval 2 nové baterie a vždy nepřežila víc jak 2 zimy. Prostě v režimu, kdy po měsíci přijedu na chalupu a místo toho abych nastartoval a jel, jsem hodiny čistil, přemlouval, měnil svíčky apod. A když už jsem to rozjel a dolej třeba do lesa, tak pak občas přetékal benzín karburátorem, nebo nejel 1 válec .. No a smrad, hluk a dým všude ...Záviděl jsem kamarádovi, co má jednoduchou frézu z Mountfieldu s 4T motorem B&S, kdy kdykoliv přijde, potáhne startovací šňůru, nastartuje a jede.

Tak jsem začal přemýšlet nad přestavbou. Měl bych k dispozici silnější motor B&S z bubnové sekačky se svislou hřídelí, chtělo to ale úhlovou převodovku, pak nějakou normální převodovku, samozřejmě spojku, to jsem chtěl udělat napínáním klínového řemene. Pak celou novou přední kyvnou nápravu. Začal jsem studovat toto fórum a koukat na inzeráty, co by bylo a nebylo k dispozici.

A pak jsem objevil tento podvozek - a hned na první pohled jsem věděl, že asi žádná přestavba nakonec nebude.

Obrázek

Zadní náprava v3s s funkční uzávěrkou, přední pak prý ze zetoru 25. Převodovka prý z nějakého německého stroje a spojka z kombajnu. Prodával to pán, co to koupil asi od původního majitele kvůli motoru, co tam byl - slávia (8 koní?)

Obrázek

Můj hlavní požadavek na "nový" stroj byl je a bude, abych pokud možno kdykoliv k traktoru přijdu, tak ho šňůrou nastartuju a jedu. V létě, v zimě. Bez baterky. A taky, protože do nových motorů se již nerozumím (ČZetu, trabant ještě klidně vyservisuju) tak kdyby třeba nastal nějaký problém, abych motor naložil do kufru osobního auta a zavezl někam do servisu. I přes všechny dobře míněné rady tady na fóru, že nejlepší je motor z auta, ideál nafta, se zavařeným diferenciálem půjdu možná "hlavou proti zdi". Pokračoval jsem dále v hledání moderního 4T, ten ze sekačky by byl na nový podvozek už asi slabý. Koukal jsem i na čínu, ale z důvodu dlouhodobé životnosti, nebo alespoň dostupnosti ND jsem nakonec koupil zánovní B&S XR 2100 (14HP).

Obrázek

Po převozu podvozku na chalupu jsem si spočítal převodové poměry neznámé převodovky, ověřil převod zadní nápravy v3s s reduktory a ve výpočtovém xls (mimochodem velice dobrá práce, děkuji autorům. Jenom se mi nepovedlo nastavit min. otáčky motoru 2600 ot/min) jsem navrhl výchozí poměr zpřevodování stabilního motoru - prozatím 1:5.

Obrázek

Nepotřebuji rychlost, do lesa to mám 200-500 m, trochu času navíc jízdou je určitě lepší než hodiny oživování trabantu.

V reálném provozu chci ověřit vypočtené rychlosti resp. sílu motoru v reálném terénu. Poté třeba budu převod měnit - uvidíme. Převod zatím řemeny (možná opět "hlavou proti zdi), ale "na jednou" to nedám, motor chci co nejníže v rámu, tak zatím navrženy 2 převody - 4 řemenice. Ty některé mám, něco budu dokupovat, tak zatím nejlevnější řešení. Dohledal jsem si akurát nějaké zásady návrhu, ale samotný výpočet klínových řemenů jsem neprovedl. Spoléhám na provoz třeba zahradního traktoru s 22 koňovým motorem který všechno táhne jedním klíňákem. Prázdné řemenice pak mohu časem využít na pohon hydrauliky (mohu si vybírat i potřebné otáčky - motor nebo mezi-hřídel).Teď je ve výrobě mezi-hřídel, stojan na ložiska již mám, dokoupím ještě chybějící řemeničky a řemeny a o velikonocích to chci dát celé dokupy a konečně otestovat v provozu. No a pak se uvidí.

Motor: Briggs & Stratton XR 2100 (14HP) ELEKTROSTART, Kroutící moment: 28,48Nm/2600ot.Otáčky motoru (max.): 3600ot./min., Výkon motoru: 14HP, Zdvihový objem: 420 ccm, Ventilový rozvod: OHV, Výkon alternátoru: 10A
1. přídavný převod: řemenice 63:118 mm
2. přídavný převod: řemenice 85:224 mm
Spojka: kombajn?
Převodovka: 4 rychlosti v před, zpátečka
Zadní náprava: v3s s reduktory, asi zkrácená
Zadní kola: disk v3s převařený na 24", pneu 8,3/8-24
Přední náprava: zetor 25?
Přední kola: pneu 5-16(L), 5,5-16(P)
Brzdy: jenom zadní, mechanické, táhlem, dělené, ruční brzda rovněž táhlem
Hydraulika: není, možná časem
Šířka (zadní náprava max rozměr) - 155 cm
Délka (max. rozměr) - 258 cm
Rozvor - 175 cm (hodilo by se mi méně) 

(Prosím o případnou identifikaci/opravu špatně popsaných dílů).

Účel: práce kolem chalupy, dovoz materiálu, kámen, dřevo, jednou za čas. Orba ne, na to malé políčko máme naviják. Rotavátor je fréza Mountfield od kamaráda. A hlavně, provoz třeba 1x za měsíc, v létě častěji, v zimě třeba vůbec.

A ještě pár foto:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Uživatelský avatar
ThomasS
Příspěvky: 3
Registrován: stř bře 06, 2024 2:13 pm
Bydliště: Brno

Re: Pře - stavba traktoru BeeS-Ve3eS

#2 Nový příspěvek od ThomasS »

Takže plán nakonec vyšel a já jsem se přes Velikonoce pustil do stavby - zástavby motoru. Jako první jsem rám oprostil od všeho nepotřebného - šrouby, plechy, zažraná olejová špína.

Obrázek

Pak přišlo na řadu vyměření, zkrácení a osazení nosníku pod motor - U160 na ležato, po stranách L100/75/8. Na hřídeli spojky již osazená 4. řemenice průměru 224 mm.   

Obrázek

Mezitím jsem sestavil uložení mezi-hřídele, ocelový nosník jsem měl již předpřipravený, osadil jsem ložiska a předem vysoustruženou hřídel.

Obrázek

Pak jsem osadil motor, neměl jsem moc dobrý pocit z položení hliníkové základny motoru přímo na U160 (a ani nebylo úplně rovné), tak jsem tam mezi ně vložil alespoň kus linolea.

Obrázek

Následně došlo k vyměření pozice nosníku s mezi-hřídelí, na foto již osazena 1. řemenice na motoru, a 2. na mezi-hřídeli.

Obrázek

Těsně před setměním jsem nosník s mezi-hřídelí přišrouboval k rámu, nasadil klínový řemen a napínací kladku. V plánu bylo do večera provést zkušební jízdu, ale už došli síly, a také již nebyla vhodná doba na pouštěné flexi, tak jsem musel práce odložit na další den.

Obrázek

Za brzkého rána jsem tedy pokračoval, zbývalo osadit 3. řemenici, nasadit klínové řemeny a ukotvit napínací kladku. Po dotažení všech šroubů již nezbylo nic jiné, než kolem 10:00 "slavnostně" vyjet z garáže na 1. testovací jízdu.

Obrázek

Povedlo se, jelo to. Udělal jsem krátkou testovací jízdu, musel jsem vyzkoušet spojku, převodovku, tak to bylo takové trhané. 1ka pomalá, dle předpokladu, 2ka již rychlejší, 3ka po rovině svižná no a 4ka téměř nepoužitelná. Zásadní problém byl, že jsem u každého řazení téměř zastavil, takže rozbíhat se na 4ku asi nebyl nejlepší nápad. Musím přiznat, že jsem měl z toho docela smíšené pocity. Zkusil jsem připojit starý malý vlek, jenom pracovně do závěsu z V3S, abych mohl svézt i ostatní, resp. zkusit zátěž.

Obrázek

Další dny pak probíhalo testování, které mně naplnilo optimizmem. Chtělo si na to všechno zvyknout, vyzkoušet co to dá. S vlekem s jedním dospělým a 3 dětmi jsem na dvojku v poho stoupal do kopce cca 40°. Pak jsem zkoušel výjezd žlabem podobného sklonu, s prázdným vlekem na 1ku s redukcí, párkrát jsem stál, kola se protáčela na směsici bláta, listí a mokrých kamenů, motor o zátěži ani nevěděl, řemeny držely, žádné proklouznutí. Nakonec jsem se dohrabal kam jsem potřeboval. Došlo také na testování s nákladem, v malém vleku, do mírného kopce na 2ku v poho, po rovince na louce i na 3ku to táhlo. Pak už ale začne být rychlost na pohodlný průjezd loukou až moc rychlá. 90% dopravy z lesa je z kopce, takže do kopce většinou jezdím prázdný.

Obrázek

S každou další jízdou rostla i spokojenost. Projezdil jsem cca 5l benzínu. Parádní je velký rejd, otočí se to na místě. Chtěl jsem posouvat přední nápravu k zadní, ale zatím k tomu není důvod. Pak je také supr vysoká světlost, manévroval jsem v lese nad kameny, úplně v poho. Přemýšlím ale časem nad šípovými pneu, na původních 20" V3S discích, trochu by se zmenšil i poloměr kola a tedy i rychlost s zvětšila síla. Uvidíme. Teď je další krok nový větší vlek, ideálně tak na cca 2m3 dřeva, víc asi není potřeba. Mám teď v lese nachystaných tak cca 10m3, když to svezu na 5x, bohatě stačí. No a také to chce pak vyzkoušet i sílu do kopce. Vyměním ještě všechny provozní kapaliny, v převodovce (nevím ale ještě co tam koupit), v nápravě V3S, (někde tady jsem četl, co tak a kolik toho tam). Musím se také podívat na pravé zadní kolo, má docela vůli, a při zařazené redukci to v něm párkrát luplo (při sjíždění z kopce).Pak bych také chtěl dotáhnout spínací skříňku motoru, ovládání sytiče a želva/zajíc k volantu. Časem také asi startovací baterii, suchou gelovou, na léto.

Obrázek

oshurty
Příspěvky: 1353
Registrován: čtv led 15, 2015 10:05 am
Bydliště: Praha 6

Re: Pře - stavba traktoru BeeS-Ve3eS

#3 Nový příspěvek od oshurty »

zdravím - předesílám, že jsem nikdy žádný samochod nepostavil, ale dávám na zváženou: čínské motory neznám, nevím jestli a jak při chodu vibrují, nebylo by vhodnější motor uložit na silentbloky a místo toho pevného mezikusu použít hřídel s křížovými klouby nebo hardy spojky?

Uživatelský avatar
ThomasS
Příspěvky: 3
Registrován: stř bře 06, 2024 2:13 pm
Bydliště: Brno

Re: Pře - stavba traktoru BeeS-Ve3eS

#4 Nový příspěvek od ThomasS »

oshurty píše: stř dub 03, 2024 4:10 pm zdravím - předesílám, že jsem nikdy žádný samochod nepostavil, ale dávám na zváženou: čínské motory neznám, nevím jestli a jak při chodu vibrují, nebylo by vhodnější motor uložit na silentbloky a místo toho pevného mezikusu použít hřídel s křížovými klouby nebo hardy spojky?
Pro zachování rovnováhy geopolitiky si dovolím poupravit že se jedná o "američana" - Briggs & Stratton a vypadá, že to tam snad ještě pořád i vyrábí :) Ale to je v zásadě jedno. Měl jsem ten motor nastartovaný i jen tak položený na zemi a moc nevibroval, bylo to takové docela kultivované. Pak jsem taky zběžně koukal třeba na vibrační desky, kde jsou tyto motory hojně využívány, tam jsou namontované natvrdo na rám - tedy alespoň ty co jsem viděl já. No a jak jsem to namontoval na rám traktoru, tak to s motorem ani s rámem vůbec nic nedělá - žádné vibrace. No a jak náhon dál pokračuje z motoru klínovým řemenem, nedochází ani k přenosu dál do stroje. Takže co se tohoto týče, nevidím v tom alespoň zatím problém. Ale i přes všechno jsem mezi rám a motor vložil alespoň 2 mm lino, jak jsem psal.

Odpovědět

Zpět na „Stavíme traktor domácí výroby“