A ještě prosím jedno "varování", jsem jménem i povahou "nevěřící Tomáš", tak o většině věcí se chci/potřebuji přesvědčit sám. (vědom si následků s tím spojených...) A taky jsem stavař, ne strojař. Milimetry mi nejsou cizí, ani pečlivá příprava v CAD, ale o strojařině vím jenom to, co si nastuduju.
Mám na chalupě menší traktůrek, co ještě dělal můj táta před cca 30 lety. Motor trabant, z diferenciálu přímo kardan na zadní nápravu z moskviče. Bez kyvné přední nápravy - náprava z trabanta, jenom listové pero. Udělal hodně práce, ale taky toho trápení - bez uzávěrky, ale hlavně s motorem - pořád čištění karburátoru, pořád problémy s 6V baterkou, s dobíjením, jenom já jsem kupoval 2 nové baterie a vždy nepřežila víc jak 2 zimy. Prostě v režimu, kdy po měsíci přijedu na chalupu a místo toho abych nastartoval a jel, jsem hodiny čistil, přemlouval, měnil svíčky apod. A když už jsem to rozjel a dolej třeba do lesa, tak pak občas přetékal benzín karburátorem, nebo nejel 1 válec .. No a smrad, hluk a dým všude ...Záviděl jsem kamarádovi, co má jednoduchou frézu z Mountfieldu s 4T motorem B&S, kdy kdykoliv přijde, potáhne startovací šňůru, nastartuje a jede.
Tak jsem začal přemýšlet nad přestavbou. Měl bych k dispozici silnější motor B&S z bubnové sekačky se svislou hřídelí, chtělo to ale úhlovou převodovku, pak nějakou normální převodovku, samozřejmě spojku, to jsem chtěl udělat napínáním klínového řemene. Pak celou novou přední kyvnou nápravu. Začal jsem studovat toto fórum a koukat na inzeráty, co by bylo a nebylo k dispozici.
A pak jsem objevil tento podvozek - a hned na první pohled jsem věděl, že asi žádná přestavba nakonec nebude.

Zadní náprava v3s s funkční uzávěrkou, přední pak prý ze zetoru 25. Převodovka prý z nějakého německého stroje a spojka z kombajnu. Prodával to pán, co to koupil asi od původního majitele kvůli motoru, co tam byl - slávia (8 koní?)

Můj hlavní požadavek na "nový" stroj byl je a bude, abych pokud možno kdykoliv k traktoru přijdu, tak ho šňůrou nastartuju a jedu. V létě, v zimě. Bez baterky. A taky, protože do nových motorů se již nerozumím (ČZetu, trabant ještě klidně vyservisuju) tak kdyby třeba nastal nějaký problém, abych motor naložil do kufru osobního auta a zavezl někam do servisu. I přes všechny dobře míněné rady tady na fóru, že nejlepší je motor z auta, ideál nafta, se zavařeným diferenciálem půjdu možná "hlavou proti zdi". Pokračoval jsem dále v hledání moderního 4T, ten ze sekačky by byl na nový podvozek už asi slabý. Koukal jsem i na čínu, ale z důvodu dlouhodobé životnosti, nebo alespoň dostupnosti ND jsem nakonec koupil zánovní B&S XR 2100 (14HP).

Po převozu podvozku na chalupu jsem si spočítal převodové poměry neznámé převodovky, ověřil převod zadní nápravy v3s s reduktory a ve výpočtovém xls (mimochodem velice dobrá práce, děkuji autorům. Jenom se mi nepovedlo nastavit min. otáčky motoru 2600 ot/min) jsem navrhl výchozí poměr zpřevodování stabilního motoru - prozatím 1:5.

Nepotřebuji rychlost, do lesa to mám 200-500 m, trochu času navíc jízdou je určitě lepší než hodiny oživování trabantu.
V reálném provozu chci ověřit vypočtené rychlosti resp. sílu motoru v reálném terénu. Poté třeba budu převod měnit - uvidíme. Převod zatím řemeny (možná opět "hlavou proti zdi), ale "na jednou" to nedám, motor chci co nejníže v rámu, tak zatím navrženy 2 převody - 4 řemenice. Ty některé mám, něco budu dokupovat, tak zatím nejlevnější řešení. Dohledal jsem si akurát nějaké zásady návrhu, ale samotný výpočet klínových řemenů jsem neprovedl. Spoléhám na provoz třeba zahradního traktoru s 22 koňovým motorem který všechno táhne jedním klíňákem. Prázdné řemenice pak mohu časem využít na pohon hydrauliky (mohu si vybírat i potřebné otáčky - motor nebo mezi-hřídel).Teď je ve výrobě mezi-hřídel, stojan na ložiska již mám, dokoupím ještě chybějící řemeničky a řemeny a o velikonocích to chci dát celé dokupy a konečně otestovat v provozu. No a pak se uvidí.
Motor: Briggs & Stratton XR 2100 (14HP) ELEKTROSTART, Kroutící moment: 28,48Nm/2600ot.Otáčky motoru (max.): 3600ot./min., Výkon motoru: 14HP, Zdvihový objem: 420 ccm, Ventilový rozvod: OHV, Výkon alternátoru: 10A
1. přídavný převod: řemenice 63:118 mm
2. přídavný převod: řemenice 85:224 mm
Spojka: kombajn?
Převodovka: 4 rychlosti v před, zpátečka
Zadní náprava: v3s s reduktory, asi zkrácená
Zadní kola: disk v3s převařený na 24", pneu 8,3/8-24
Přední náprava: zetor 25?
Přední kola: pneu 5-16(L), 5,5-16(P)
Brzdy: jenom zadní, mechanické, táhlem, dělené, ruční brzda rovněž táhlem
Hydraulika: není, možná časem
Šířka (zadní náprava max rozměr) - 155 cm
Délka (max. rozměr) - 258 cm
Rozvor - 175 cm (hodilo by se mi méně)
(Prosím o případnou identifikaci/opravu špatně popsaných dílů).
Účel: práce kolem chalupy, dovoz materiálu, kámen, dřevo, jednou za čas. Orba ne, na to malé políčko máme naviják. Rotavátor je fréza Mountfield od kamaráda. A hlavně, provoz třeba 1x za měsíc, v létě častěji, v zimě třeba vůbec.
A ještě pár foto:






