Dotazy a rady pro stavbu traktora
Dotazy a rady pro stavbu traktora
Zdravím všechny zdejší,
mám teďka malotraktora s motorem ze skůtru Jawa Manet, hnaný na jedno kolo s uzávěrkou, s přídavnou převodovkou a hnanou řetězem. Stále je to dobrý pomocník, ale bohužel se ukázal do lesa už trochu malý, resp. neprojede průsekem po harvestoru, natož aby k tomu něco tahal. Shodou okolností mám zrovna k mání celého Peugeota 106, 1.0i r. 92 a napadlo mě, jestli by z toho šlo udělat něco vyspělejšího, co bude sloužit opět mnoho let.
Toť na úvod, zatím jsem pročetl několik desítek stran tady na fóru, abych vůbec věděl, co chci a co je v možnostech udělat (snad cokoliv). Většinou tu máte v traktorech diesely nebo motory z větších aut, tak doufám, že s tímhle prckem nebude problém, protože bych z něj chtěl použít co možná nejvíce (nizší cena).
Moje požadavky jsou tedy následující:
hnané obě nápravy, takže 4x4 s možností vypnutí náhonu na přední + uzávěrku zadního diferenciálu
jedna přídavná převodovka (nebo spíše rozvodovku s možností malé/velké rychlosti)
světlá výška 30 - 35 cm (aby mohl projet přes pařezy v průseku)
přední náprava kyvná, zadní pevná
rychlost kolem rozmezí 3 - 35 km/h
co nejmenší rozměry
Moje naivní představy jsou:
rám svařený z většího jeklu
kompletní motor s převodovkou a ovládání brzd ze 106
v motoru zavařit diferenciál, poloosu vést do rozvodovky, odtud pak na jednotlivé nápravy
upevnění jednotlivých částí podle potřeby za běhu
Nejsem si jistý v:
jaké vybrat vhodné nápravy (UAZ, ARO, GAZ?), aby nebyly zbytečně velkorysé a velké
jakou k ní vybrat a rozvodovku
jestli bude třeba udělat hydraulické řízení, kola bych chtěl všude šípáky, stejně velké, rozměr 6x16
Není to určitě žádná hurá akce, chtěl bych přes zimu sehnat většinu dílů (jestli se vůbec dají ještě sehnat) a postupně se na to vrhnout.
mám teďka malotraktora s motorem ze skůtru Jawa Manet, hnaný na jedno kolo s uzávěrkou, s přídavnou převodovkou a hnanou řetězem. Stále je to dobrý pomocník, ale bohužel se ukázal do lesa už trochu malý, resp. neprojede průsekem po harvestoru, natož aby k tomu něco tahal. Shodou okolností mám zrovna k mání celého Peugeota 106, 1.0i r. 92 a napadlo mě, jestli by z toho šlo udělat něco vyspělejšího, co bude sloužit opět mnoho let.
Toť na úvod, zatím jsem pročetl několik desítek stran tady na fóru, abych vůbec věděl, co chci a co je v možnostech udělat (snad cokoliv). Většinou tu máte v traktorech diesely nebo motory z větších aut, tak doufám, že s tímhle prckem nebude problém, protože bych z něj chtěl použít co možná nejvíce (nizší cena).
Moje požadavky jsou tedy následující:
hnané obě nápravy, takže 4x4 s možností vypnutí náhonu na přední + uzávěrku zadního diferenciálu
jedna přídavná převodovka (nebo spíše rozvodovku s možností malé/velké rychlosti)
světlá výška 30 - 35 cm (aby mohl projet přes pařezy v průseku)
přední náprava kyvná, zadní pevná
rychlost kolem rozmezí 3 - 35 km/h
co nejmenší rozměry
Moje naivní představy jsou:
rám svařený z většího jeklu
kompletní motor s převodovkou a ovládání brzd ze 106
v motoru zavařit diferenciál, poloosu vést do rozvodovky, odtud pak na jednotlivé nápravy
upevnění jednotlivých částí podle potřeby za běhu
Nejsem si jistý v:
jaké vybrat vhodné nápravy (UAZ, ARO, GAZ?), aby nebyly zbytečně velkorysé a velké
jakou k ní vybrat a rozvodovku
jestli bude třeba udělat hydraulické řízení, kola bych chtěl všude šípáky, stejně velké, rozměr 6x16
Není to určitě žádná hurá akce, chtěl bych přes zimu sehnat většinu dílů (jestli se vůbec dají ještě sehnat) a postupně se na to vrhnout.
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
Jestli chceš něco menšího, 4x4 s uzávěrkou zadní nápravy, tak nejschůdnější je sehnat podvozek ze samuraje, dost jich má tzv. parkovací uzávěrku, která je však použitelná i pro provoz. Pro dosažení požadované světlé výšky budeš muset dát 16" kola. Tvůj motor s převodovkou by ti tuhle sestavu měl bez problémů utáhnout.
Nápravy GAZ, UAZ, ARO běžně uzávěrky nemají a dokupovat je , nebo nechat dělat je docela pálka. To by tě pak už levněji vyšel podvozek z T805
I nápravy z V3S by mohl vypadat dobře v kombinaci s tímto motůrkem, kdybys je obul na pneu 7,5-16" ve stylu jako to staví: http://matyaspe.rajce.idnes.cz/mojestroje/
Nápravy GAZ, UAZ, ARO běžně uzávěrky nemají a dokupovat je , nebo nechat dělat je docela pálka. To by tě pak už levněji vyšel podvozek z T805
I nápravy z V3S by mohl vypadat dobře v kombinaci s tímto motůrkem, kdybys je obul na pneu 7,5-16" ve stylu jako to staví: http://matyaspe.rajce.idnes.cz/mojestroje/
Žádný experiment nelze považovat za naprostý nezdar - vždy může totiž posloužit jako varovný příklad.
- Ondras83
- Příspěvky: 10022
- Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
- Bydliště: Stračov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
motor s prevodovkou z pezota, zavarit dif, za to rozvodovku ze samuraie a napravy ze samuraie - kola 15tky nebo 16tky a jeto...kdyz chces vic kvaltu, hod tam misto rozvodovky celou prevodovku s rozvodovkou z treba ara (najdi tema Cvalda)
nebo prohlidni moje - motor s prevodovkou oktavka, za tim redukce z gaze (retez. prevod) no a zadek z gaze na 16tkach a predek ze samuraie na 14tkach
nevyhoda tech prednich naprav je pomerne malej rejd...
http://prevody.alm.cz/ tady si spocitej, kolik ti to pojede s jakou kombinaci
nebo prohlidni moje - motor s prevodovkou oktavka, za tim redukce z gaze (retez. prevod) no a zadek z gaze na 16tkach a predek ze samuraie na 14tkach
nevyhoda tech prednich naprav je pomerne malej rejd...
http://prevody.alm.cz/ tady si spocitej, kolik ti to pojede s jakou kombinaci
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
Koukal jsem zatím jen zběžně po netu a ono to asi není jednoduché sehnat nápravu zrovna ze samuraie nebo ta, co by se hodila. Máte nějaký tip, kde se dá něco takového sehnat nebo je lepší prostě obvolat všechny vrakoviště v okolí a doufat, že tam něco mají? Možná by šla i ta z V3S, ale to už by bylo mnohem širší a nevím, jestli se na zkracování zatím cítím.artemio píše:Jestli chceš něco menšího, 4x4 s uzávěrkou zadní nápravy, tak nejschůdnější je sehnat podvozek ze samuraje, dost jich má tzv. parkovací uzávěrku, která je však použitelná i pro provoz. Pro dosažení požadované světlé výšky budeš muset dát 16" kola. Tvůj motor s převodovkou by ti tuhle sestavu měl bez problémů utáhnout.
Nápravy GAZ, UAZ, ARO běžně uzávěrky nemají a dokupovat je , nebo nechat dělat je docela pálka. To by tě pak už levněji vyšel podvozek z T805
I nápravy z V3S by mohl vypadat dobře v kombinaci s tímto motůrkem, kdybys je obul na pneu 7,5-16" ve stylu jako to staví: http://matyaspe.rajce.idnes.cz/mojestroje/
Teď si říkám, jestli není ten požadavek na uzávěrkou moc. Nevíte, jaký je přibližně rozdíl v prostupnosti terénem v 4x4 a 4x4 s uzávěrkou nebo třeba i 4x2 s uzávěrkou?
Na odkaz jsem koukal a líbí se mi něco na způsob tohoto: http://matyaspe.rajce.idnes.cz/mojestro ... ek_063.jpg
Hodně kvaltů není potřeba, myslím, že bych klidně vystačil i s těmi 5 z peugeota, kdyby se to dobře zpřevodovalo, což mi podle té aplikace vychází, že by bylo možné.Ondras83 píše:motor s prevodovkou z pezota, zavarit dif, za to rozvodovku ze samuraie a napravy ze samuraie - kola 15tky nebo 16tky a jeto...kdyz chces vic kvaltu, hod tam misto rozvodovky celou prevodovku s rozvodovkou z treba ara (najdi tema Cvalda) nebo prohlidni moje - motor s prevodovkou oktavka, za tim redukce z gaze (retez. prevod) no a zadek z gaze na 16tkach a predek ze samuraie na 14tkach, nevyhoda tech prednich naprav je pomerne malej rejd...
http://prevody.alm.cz/ tady si spocitej, kolik ti to pojede s jakou kombinaci
Ten tvůj vypadá taky pěkně, můžu se zeptat, kde si k nápravám přišel?
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
Pořádný papuče jsou lepší než uzávěrka. Uzávěrku v seriové podobě má málokterý auto. U samika je uzávěrka dělaná na parkování, ne do tahu. Tam ti nevydrží. A pokud budeš chtít nápravy ze samuraje, tak si vem ty, co má samurai v motorizaci 1,3i, jsou pevnější než z litra.
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.
- Ondras83
- Příspěvky: 10022
- Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
- Bydliště: Stračov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
zadek s kolama a s ramem jsem koupil tady na foru za 2500,- coz byl asi nejlepsi kup z celyho traktoru (kdyz nepocitam, ze mi kamos donesl pistnici a nejaky hadice)...redukcni prevodovku z gaze69 jsem koupil tady na foru za normalni cenu (asi 3000), predni napravu normalne na vrakaci za 1400,-, k tomu jsem dokupoval predni kola z volhy (kus 800 ) a kardany na gazklubu...motor s prevodovkou sehnal tata v celym traktoru, kterej nejezdil (vymenili jsme rozdelovac a chodi jako drak) za 2000,- (od nejakyho kolegy z bejvaly prace) a z nej mam i zadni novy sipy, chladic a zadni blatniky no a jinak dalsi veci, kapoty, rizeni, plaste na predek atd atd...mam v tom asi 20 tis, ale uz to nejakou dobu nepocitam - barvu, kapoty (vse stokorunovy polozky)...
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
řekl bych , že s nápravou uaz, aro, samur, a pod. se ani s 16tkama kolama na světlou výšku 30 nedostaneš, ty VSkové to je jiná, robusní, světlá výška ale taky jiná váhová kategorie, to se asi při stavbě bez pomoci neobejdeš, taky brždění je trochu složitější a na ten motor co plánuješ jsou moc. Co se týče prostupnosti terénem tak asi všeobecně se dá říct že nejlíp je 4 x4 s uzávěrkou, pak 4 x 4 a pak zadek s uzávěrkou. Ta absence uzávěrky se dá částečně vyřešit dělenýma brzdama, kolo které prokluzuje přibrzdíš a zabere to druhé, a další výhodu to má při manévrování kdy značně zmenšíš poloměr zatáčení. Zkusil bych nápravy z pořádného OFFroudu, Terano, pajero, patrol, ale i ten uaz či aro, prostě co se podaří dobře sehnat, nejlíp na šroťáku za prodejní cenu třeba 10 kč za kg. Když to bude z nějakého třílitrového turbodieselu tak to už musí něco vydržet. Taky by šli třeba dvě nápravy třeba z tranzita a udělat kloubák a nebo na tu jednu nápravu naroubovat klouby a udělat ji říditelnou.
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
Super odpovědi, už opouštím od asi pro mě nereálných řešení. Díky za tip liba23, že opravdu zkusím jít na vrakoviště a shánět co bude možné, z toho pak snad půjde něco vybrat a složit, ta myšlenka s nápravama z offroadů si mi líbí, udělat to 4x4 s těma dvěma brzdama a může to být super, s tou světlou výškou pak budu doufat.
Zatím se tedy dávám do fáze hledání těch správných náprav, což je vlastně i základ celého traktoru, snad to nebude trvat věčně.
Zatím se tedy dávám do fáze hledání těch správných náprav, což je vlastně i základ celého traktoru, snad to nebude trvat věčně.
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
Jasné, čítej dvě fest nápravy něco přes 150 kg a když to bude aj s kolama tak 200 možná 250 odhadem, tedy 2.500,- a to se dá někdy i sehnat na netu nebo na burze.
- Ondras83
- Příspěvky: 10022
- Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
- Bydliště: Stračov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
aro,gaz,uaz, i ten samurai by to vydrzel, ten motor nebude mit zas takovy prdy a japonci maj super materialy, na to 7,5-16 pneumatiky a mas vejsku, kterou ani nevyuzijes...
http://postimg.cc/image/6yb2k4mjx/
tady mas aro na 7,5-16 (predek) - myslis, ze ti to nebude stacit? a na burzach se to da pomerne dobre sehnat nebo se divat po netu
napis uzivateli simpatak195 - ten mel ze samika traktor a daval tomu coudy, az jsem se divil a vsechno vydrzelo...
http://postimg.cc/image/6yb2k4mjx/
tady mas aro na 7,5-16 (predek) - myslis, ze ti to nebude stacit? a na burzach se to da pomerne dobre sehnat nebo se divat po netu
napis uzivateli simpatak195 - ten mel ze samika traktor a daval tomu coudy, az jsem se divil a vsechno vydrzelo...
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
První by to chtělo ekonomickou rozvahu, kolik do toho chceš vrazit a jaké máš výrobní možnosti a možnosti dopravy.
Pak si sepsat potřebné díly včetně odhadovaných cen a stanovit si okruh, odkud se ti to vyplatí dovézt. A pak už jen hledat a hledat. Na bazoši a jiných stránkách toho je, záleží na tobě, co je pro tebe rentabilní. Kolikrát se dá sehnat konstrukčně nepovedený traktůrek ze slušných dílů daleko levněji, než bys dal jen za nápravy.
Nápravy i s koly máš kousek od sebe: http://stroje.bazos.cz/inzerat/39730355 ... or-4x4.php
nebo celý podvozek, sice nemá pevnou přední nápravu, ale to se dá změnit během pár chvil v dílně ale za tu cenu
http://dum.bazos.cz/inzerat/40223911/Po ... zu-ARO.php
Pak si sepsat potřebné díly včetně odhadovaných cen a stanovit si okruh, odkud se ti to vyplatí dovézt. A pak už jen hledat a hledat. Na bazoši a jiných stránkách toho je, záleží na tobě, co je pro tebe rentabilní. Kolikrát se dá sehnat konstrukčně nepovedený traktůrek ze slušných dílů daleko levněji, než bys dal jen za nápravy.
Nápravy i s koly máš kousek od sebe: http://stroje.bazos.cz/inzerat/39730355 ... or-4x4.php
nebo celý podvozek, sice nemá pevnou přední nápravu, ale to se dá změnit během pár chvil v dílně ale za tu cenu
http://dum.bazos.cz/inzerat/40223911/Po ... zu-ARO.php
Žádný experiment nelze považovat za naprostý nezdar - vždy může totiž posloužit jako varovný příklad.
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
To jsou dobré tipy, z toho podvozku si pobereš věci a ještě prodáš šrot a nebo nějaké díly a ty druhé nápravy jsou zase už zůžené a hlavně 4 šípáky ( záleží na stavu ) kdy nový stojí kolem 2 tis.artemio píše:První by to chtělo ekonomickou rozvahu, kolik do toho chceš vrazit a jaké máš výrobní možnosti a možnosti dopravy.
Pak si sepsat potřebné díly včetně odhadovaných cen a stanovit si okruh, odkud se ti to vyplatí dovézt. A pak už jen hledat a hledat. Na bazoši a jiných stránkách toho je, záleží na tobě, co je pro tebe rentabilní. Kolikrát se dá sehnat konstrukčně nepovedený traktůrek ze slušných dílů daleko levněji, než bys dal jen za nápravy.
Nápravy i s koly máš kousek od sebe: http://stroje.bazos.cz/inzerat/39730355 ... or-4x4.php
nebo celý podvozek, sice nemá pevnou přední nápravu, ale to se dá změnit během pár chvil v dílně ale za tu cenu
http://dum.bazos.cz/inzerat/40223911/Po ... zu-ARO.php
- Ondras83
- Příspěvky: 10022
- Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
- Bydliště: Stračov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
pokud jeste muzu poradit, kdyz uz budes brat napravy a budes si neco vybirat, vyber s kolama...shanet potom nekde disky, to je otrava a navic dalsi prachy - ja totiz koupil jednu napravu bez disku a mesic me to zdrzelo, nez jsem sehnal, co jsem shanel a taky jsem na ne zas musel neco vydat...
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
http://nasetraktory.eu/forum/viewtopic.php?f=7&t=1137
Tady v druhém příspěvku se zmiňuje nějaký šroták kde jsou komponenty, to by šlo, bude snadná demontáž a na kolách fajn gumy, vpřed
Tady v druhém příspěvku se zmiňuje nějaký šroták kde jsou komponenty, to by šlo, bude snadná demontáž a na kolách fajn gumy, vpřed
Re: Dotazy a rady pro stavbu traktora
Opět díky všem za příspěvky, především pak tomuto.artemio píše:První by to chtělo ekonomickou rozvahu, kolik do toho chceš vrazit a jaké máš výrobní možnosti a možnosti dopravy.
Pak si sepsat potřebné díly včetně odhadovaných cen a stanovit si okruh, odkud se ti to vyplatí dovézt. A pak už jen hledat a hledat. Na bazoši a jiných stránkách toho je, záleží na tobě, co je pro tebe rentabilní. Kolikrát se dá sehnat konstrukčně nepovedený traktůrek ze slušných dílů daleko levněji, než bys dal jen za nápravy.
Nápravy i s koly máš kousek od sebe: http://stroje.bazos.cz/inzerat/39730355 ... or-4x4.php
nebo celý podvozek, sice nemá pevnou přední nápravu, ale to se dá změnit během pár chvil v dílně ale za tu cenu
http://dum.bazos.cz/inzerat/40223911/Po ... zu-ARO.php
Šel jsem do toho až moc hrr, našel jsem si spoustu věcí, co by mi vyhovovaly a pak je hledal po různých koutech. Především na bazoši a že tam jde toho najít dost. Jenže pak přišlo pár opravdu nečekaných výdajů, padla brigáda, teďka budou vánoce a najednou jsem zjistil, že kupovat nápravy opravdu nepatří mezi moje primární priority. Takže se se všechno dá se říci pozastavuje, minimálně do ledna/února, kdy bych chtěl opět začít shánět nápravy s rozvodovkou, nejlépe celý podvozek s ara nebo tak, udělat nějaké menší přípravy a pak se přes léto na to vrhnout.
Ač se mi to opět naivně totiž nezdálo, tak to nakonec vleze do peněz docela dost, takže rozvaha pomohla dost. A já si vždy říkal, jak je strašný, že někdo chce za nějakej domádo traktůrek třeba i 20 tisíc. Ono je to v konečné fázi ještě levné.