Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

Moderátoři: rezis, zdeněk 1

Zpráva
Autor
Borivoj2006
Příspěvky: 851
Registrován: pát led 28, 2011 11:17 pm
Bydliště: Velešín

Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#1 Nový příspěvek od Borivoj2006 »

Tak po neustálé časové tísni konečně dokončuji poslední projekt mé hračky a jak jsem už vloni slíbil Jeníčkovi z Krakonošova :friends: , když tu byl a i dalším lidem, něco o tom napíšu.

Každý z nás, má nějakou představu a motivaci, k čemu by konečný výtvor traktoru, traktůrku, postrku či přibližovadla měl sloužit. A né vždy se vše podaří splnit hned u prvního projektu. Člověk míní, život (případně Pán Bůh) mění. U mne to bylo dáno hlavně potřebou zajištění paliva na topení. Tedy samovýroba v lese, zpracování dřeva, uložení a manipulace … K tomu jsem postavil na troskách jednoho kopřiváku malý traktor. Motor jsem sehnal pěkný dvouválec Lombardiny LGV500 (benzín 15KW). Postupně na tom byla naroubována věž v ručně vedeného VZV, hydraulická naklápěcí lopata, radlice, takže to začalo být využíváno i kolem baráku na zemní práce. Motor dobrý, všechno ostatní slabé. Převodovka Spartak už šla nakonec jenom na jedničku, přetržený kardan, unavená přední náprava… sypalo se to postupně všechno. Na začátku koronaviru se poštěstilo koupit kompletní nápravu s převodovkou frézy M6. A také jsem dal dohromady novou bytelnou přední nápravu. S tím, že to naroubuji na stávající traktor. Původní zadní náprava Moskvič putovala k Aladinovi do Peček.
Začal jsem tedy plánovat přestavbu. Mezitím kůrovec a vichřice zplundrovala obecní les, který jsem měl za humny a který jsem na dohodu čistil. Harvestory to dokonaly. Nový zdroj dřevní hmoty se posunul o pár kilometrů a po silnicích bych si s domadělem netroufl. To jsem vyřešil koupí Suzuki Jimny s bržděnou károu. Podmínky se tedy změnily, zavrhl jsem upgrade původního traktoru a promýšlel stavbu zcela nového, menšího projektu na důchod. Hlavně pro manipulaci okolo štípačky, zdvihání a popojíždění v dílně a garáži, prostě okolo komína (mám pozemek takovou nudli dlouhou skoro čtvrt kilometru). Od kamaráda jsem dostal několik leteckých palubních NiCd louhových baterií 24V. Původně k solárům, ale tam by to byla malá kapacita. A jelikož jsem zrovna potřeboval malý postrk na přibližování dřeva k cestě, narouboval jsem jednu baterku k převodovce Vari T19, dal tam asi 1kW elektromotor. A ejhle, ono se to bezvadně osvědčilo. Takové Motůčko, ale podstatně výkonnější. Tento elektrický tahač jsem nazval EleFANDA1.
Tím bylo i rozhodnuto, že nový projekt bude částečně elektrický. Zejména pro pojíždění v dílně, garáži a kotelně. Nesmrdí a nehlučí. Také mi hodně pomohly zkušenosti kolegy RAS III na jeho vláknu hybridní elektrotraktor.

Takže výsledkem mého snažení je traktůrek postavený na platformě M6 (a M6 má všechno-převodovku, vývod, uzávěrku i reverz) Místo původního motoru je tam napasovaná příruba s ložiskem a na ní sériový elektromotor 24 V z bulhara VZV. NiCd louhové baterie jsou na přední nápravě a dělají slušnou protiváhu. Vzadu je naklápěcí hydraulika s upínatelnou věží VZV (z ručně vedeného vozíku Belet – z předchozího traktoru). Nosnost je omezena v podstatě protiváhou baterek, konstrukce (a případně mojí maličkostí 110 kg živé váhy) na cca 250kg, což mi stačí. Pod hlavním elektromotorem je menší elektromotor s čerpadlem. A ještě zbylo místo pro 10 koňový motor Tecumseh HM100 (bez nádrže, ta musí být jinde) - pro použití na zahradě a v okolí. Sedačka s volantem tvoří otočný celek, takže celé pracoviště je možno otočit a potom je to taková malá desta ( protože krční páteř není OK). Řízení je hydraulikou. Akorát pedály jsou zdvojené (tedy budou). Celé je to slušně kompaktní.

V polovině ledna jsem konečně udělal venku první testovací jízdu. Tedy výhradně elektrickou, protože spalovací motor je sice zamontován a ještě není oživen. Přikládám několik fotek z první jízdy, stroj je zatím bez blatníků a kapotáže, zato s plandající elektroinstalací. Druhý den jsem si to zopakoval ve 20 cm sněhu, který mezitím napadl. To jsem ale nefotil.

Ještě vysvětlivka k těm názvům EleFANDA1 EleFANDA2. Ele je pochopitelně elektrika, FANDA je jako poděkování kamarádovi Františkovi, který mi daroval baterie.

S pozdravem Bořivoj z Velešína
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Uživatelský avatar
fajlla
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv kvě 14, 2009 3:52 pm
Bydliště: Dobšín
Kontaktovat uživatele:

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#2 Nový příspěvek od fajlla »

8) 8) kolik to na ty baterky najezdí? Zajímavá mašinka.

Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 3419
Registrován: ned lis 01, 2009 1:11 pm
Bydliště: Krakonošovo

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#3 Nový příspěvek od jenicek »

Nazdar Bořku! To je fakt pěkný heblo, gratuluju že to už jezdí!
To by se mi líbilo do lesa, uvažuju nad něčím podobným, trochu menším ale s pásovým podvozkem jako vývozka do lesa.
Máš vyzkoušený nebo aspoň od oka spočítaný, kolik ty baterky vydržej např. trvalý jízdy po silnici nebo běžný práce?
Škoda, že teď na jih moc nejezdim, bych se stavil na čumendu.
Pozdravuj mamku ;-) :friends:

Borivoj2006
Příspěvky: 851
Registrován: pát led 28, 2011 11:17 pm
Bydliště: Velešín

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#4 Nový příspěvek od Borivoj2006 »

Tak zatím konkrétních zkušeností moc nemám, teprve to testuji. Ale hodně jsem čerpal z příspěvků slovenského kolegy RasIII, který má svůj hybrid zde: http://nasetraktory.sk/forum/viewtopic. ... bce4843ae3

Ale nepočítám, že bych na elektriku jezdil delší trasy. Hlavně to mám na krátké pojezdy po dvoře, garáži kotelně. Bez neustálého startování, bez kraválu a bez smradu. Ale hodně využiji víceméně mobilní aplikaci, kdy to prakticky stojí celý den vedle štípačky a slouží vyloženě jako VZV. Pro ilustraci přidávám foto starého traktoru, kdy zdvíhám přesílená polínka na štípačku. Tehdy jsem musel pořád startovat a nebo mi to bublalo celou dobu na volnoběh. Velká výhoda toho elektropohonu je také v tom, že umožňuje naprosto plynulý rozjezd a manipulaci doslova a milimetrovou přesností.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Mám hodně dlouhý pozemek, zatím jsem dělal elektricky dvě fůry - dřevo mám až na druhém konci, to jsou 4 jízdy, takže cca 1 km. Pak jsem to dal dobíjet, ale asi by to ještě něco zvládlo.

Uživatelský avatar
jhamos
Příspěvky: 330
Registrován: úte lis 01, 2016 2:06 pm
Bydliště: Lomnice

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#5 Nový příspěvek od jhamos »

Moc pěkný stroj,paráda 8) 8) 8) 8)

Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 3419
Registrován: ned lis 01, 2009 1:11 pm
Bydliště: Krakonošovo

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#6 Nový příspěvek od jenicek »

Jééé, takovej hezkej rovnej kůrovčák, to by byla radost štípat na zemi kalačem, úplně slyším jak by to lupalo. Dokonce věřím, že by mě od toho 13ti letej synátor vyhnal, on totiž do toho rád mydlí jako já, nádherně to čistí hlavu 8)
U 7mi letýho synátora, kterej chce taky dycky štípat to je ještě o hubu, hlavně proto že je plašan. Postupně ode mě děti taky chytaj dřevěnou nemoc :vysmech:
To já vloni štípal kalačem odzemiče a rozvětvení z jasanu, buku a něco smrky a to bylo žůžo. :prace: :typek:

Já se možná v příštím životě pustim do stavby jednosáku na baterky, který budou dělat zároveň protizávaží a dotížení pro lepší trakci. No ale ten čas! Hned jak najdu krám, kde ho prodávaj, tak si nakoupím všechen co budou mít na skladě. :smich:

Fizz
Příspěvky: 7963
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#7 Nový příspěvek od Fizz »

Kdyby někdo chtěl dárce mam tu destu AV10. Čerpadla pojezdy kompletní věž.

Tohle ale s nižší věží:

Obrázek
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Borivoj2006
Příspěvky: 851
Registrován: pát led 28, 2011 11:17 pm
Bydliště: Velešín

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#8 Nový příspěvek od Borivoj2006 »

Jendo,
dělám od loňska dřevo v obecním lese, teda hlavně uklízím, Byl tam polom, co šlo vytáhli harvestorem ale je to hroznej kopec, tak mi tam hodně zbylo. Je to v prvním ochranným pásmu přehrady na pitnou vodu, takže od povodí jsem vyfasoval klíček od vjezdu do lesa (to už jenom malý krůček od statusu "všude jsem byl, od všeho mám klíče" :D ) s poučením. Všecho musí jet na biologicky odbouratelné oleje, žádná normální hydraulika ... a pod, což i chápu. Takže okolo cesty nakládám ručně a elektrickým navijákem na jeřábku (ano správně, to je ten co jsme spolu ohnuli). V té stráni jsou naštěstí vrstevnicové svážnice, tak jsem si tam loni spíchnul ten elektrický tahač EleFANDA1, který zmiňuji v prvním příspěvku. A ten mi fakt hodně pomáhá pro ilustraci přidávám foto. Jendo, taky jsem rád štípal dřevo kalačem a klínem, bohužel dnes mám zánět šlach a karpální tunely po operaci, takže to nemohu. Proto si vyrábím ty své mechanické hračky.
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Borivoj2006
Příspěvky: 851
Registrován: pát led 28, 2011 11:17 pm
Bydliště: Velešín

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#9 Nový příspěvek od Borivoj2006 »

Tak dnes testovací jízda se spalovacím motorem. Také je již přidána kapotáž. Přední kapota z MINI70, blatníky koupené na Bazoši a upraveny. Nevím z čeho byly původně.
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

HaVLIS
Příspěvky: 1
Registrován: ned úno 06, 2022 5:20 pm
Bydliště: Velešín

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#10 Nový příspěvek od HaVLIS »

Moc pěkný. Ondrášek bude koukat, až ho svezeš.. :nakladacek:

Borivoj2006
Příspěvky: 851
Registrován: pát led 28, 2011 11:17 pm
Bydliště: Velešín

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#11 Nový příspěvek od Borivoj2006 »

Tak po týdnu zkušebního provozu v obou režimech elektrika / benzín jsem celkem spokojen. Na čistě elektrický pohon to dalo cca 1 km v těžkém rozbředlém sněhu s bahnem po zahradě. To hodnotím jako úspěch , protože proudová zátěž byla až 3x větší než po tvrdém povrchu. Bavíme se o jízdě po rovině, kopec na zahradě nemám ( zato tam mám kousek bývalé koněspřežky Č.Budějovice - Linec :welcome: ) Pohon na benzín je bez problému, udělám ale pomalejší primární řemenový převod. Je dost rychlé, dá se využít tak 1 - 2 na převodovce M6. Asi by chyběla síla na orbu. Dám vetší řemenici. Je to na upínacím pouzdru SPB, nebude to problém. ŘetězyOlomouc.cz to jistí 8)
Celý pohon na elekrtiku jde nečekaně plynule. Je to řešení hlavně do dílny a kolem obytné části - bez kraválu a smradu. Delší trasu venku to jede již se se spalovacím motorem. Ale je i zajímavá spolupráce obou pohonů, protože elektromotor umožňuje benzínový motor nejen citlivě nastartovat a asistovat při rozjezdu, ale v případě potřeby lze vyžít součet výkonů. Jenom poznámka - elektromotor je ovládán klasicky pedálem, benzíňák je na ruční páčku - regulace konstantních otáček. Není to spřažené, ani to není třeba.

Pokud by to někoho zajímalo, přidám některé poznatky ohledně regulace elektromotoru.
Regulátor PWM jsem si nechal postavit od pana Budínského ( www.bel-shop.eu). I když mě od toho trochu odrazoval, protože sériový ss motor má při rozjezdu obrovský krouťák ale taky obrovský odběr. Slíbil jsem mu, že to v první fázi omezím mařicím sěriovým odporníken a také že to beru na své riziko a nepožaduji záruku.
Zkoušky pojezdu s regulátorem jsme začali teprve někdy v prosinci. Sestavil jsem z kanthalových článků mechanicky předřadný sériový odporník a začali zkoušet. Zdálo se to velice dobré. Při ustáleném proudu měřeného ss klešťákem jsme zkalibrovali paměťový osciloskop na kontrolu špiček. Postupně jsme hodnotu odporníku snižovali, až jsme to zkoušeli úplně bez něho. Zdálo se to stále podle osciloskopu, že jsme v prametrech pro krátkodobé špičkové proudy. Vypínání celého systému bylo pouze odpojovačem baterie.
A následují den jsem při záměru pokračovat ve zkouškách zapnul odpojovač. Naštěstí jsem stál mimo, protože motor se nekontrovaně rozběhl a jelikož byla zařazená rychlost celý stroj se rozjel po dílně, zdemoloval židli u soustruhu o který se zastavil. A během chvíle vybouchala celá sada koncových tranzistorů. Syn to potom vyhodnotil asi tak, že předchozí den jsme asi jeden z tranzistorů načali. A při zapnutí napájení hlavním odpojovačem (což asi také nebylo dobré řešení) se jeden z trazistorů ocitl v nějakém hazardním přechodovém stavu a prorazil se. Zbytek sady pobouchal asi při nárůstu proudu při tom nárazu. Tranzistory jsme vyměnili . Regulace byla opravena ale přepracoval jsem celou koncepci řízení.

Obrázek
Především byl přidám stykač S1, kterým je v klidu úplně odpojena zátěž, aby nemohlo náhodou opět nastat nekontolované rozjetí. Celé to nyní pracuje ve třech stupních - viz. schéma plynového pedálu. Při prvním S1 stupni jede PWM přes odporník 0,15 Ohm, takže proud nepřesáhne 160 A, i kdyby se motor tvářil jako naprostý zkrat. Je to sice chvíli tepelně ztrátové, ale tento režim se použije opravdu krátce při plynulém rozjedu nebo při vyloženě přesném mikropojezdu při najíždění vidlema třeba s obrobkem na frézku. Další je mezistupeň S2, který překlene výstup PWM - ještě s malým sériovým odporem (kvůli cuknutí) a následuje S3, který to připojí natvrdo. Pro sichr tam syn ještě doporučil dát tlumivku - 2x1,5 závitu na jádru trafa z mikrovlnky.

Borivoj2006
Příspěvky: 851
Registrován: pát led 28, 2011 11:17 pm
Bydliště: Velešín

Re: Bořivojův "elektrohybrid" EleFANDA 2

#12 Nový příspěvek od Borivoj2006 »

Tak po čase přidám nějaké zkušenosti. EleFANDA hojně pracuje - teď především v klasickém benzínovém režimu pro práce okolo zahrady a dřeva. Ale elektrický provoz je využíván v dílně, kotelně a garáži, už si vůbec nedovedu představit si tam smrdět výfukem. Benzín startuji vždy až za domem. Došlo ke změně elektrické regulace. Klasický sériový 3kW motor z bulhara VZV si opravdu moc nepadne do noty s polovodičovou PWM regulací (i přes opatření, které jsem popsal minule). Opět došlo k průrazu koncových tranzistorů. Takže regulátor šel ven a regulace pojezdu je řešena pouze třemi stupni odporů a čtvrtý stupeň "natvrdo" k bateriím. Tedy přesně stejně, jako to měly původní VZV vozíky.
Také jsem se hodně natrápil s motorem Tecumseh HM100 (10HP). Je ze staré sněhové frézy, má už asi dost naběháno. Mám ty motory dva, takže kombinuji ND, šteluji karburátory a regulaci... Někdy to jede dobře, někdy se to dusí ... kouří... :pistol: Chtělo by to vyměnit kompletně všechny spotřební díly karburátoru a asi i pístní kroužky. No už jsem toho měl dost takže změna :ejchuchu: dneska jsem si přivezl zánovního krasavce jednoválcový dieselmotor Loncin 440D 7kW (LC186FD). Už velikostí a váhou budí respekt. A ten zvuk! Konečně to snad bude traktor. Bude nutná menší úprava rámu, takže to nebudu měnit hned. Ani teď není čas.
Přeji všem už konečně normální, pěkné a teplé jaro....

Odpovědět

Zpět na „Traktory domácí výroby 4x2“