Malotraktor Oleško
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Malotraktor Oleško
Dámy (jsou-li tu ) a pánové.
Toto vlákno mi tu hodně dlouho chybí, proto jsem se rozhodl založit vlákno o této, dle mého názoru, na dobu svého vzniku, velice zdařilou konstrukci malotraktoru Oleško.
Pro neznalé, kterých tu dle mého názoru příliš nebude, jen doplním..
Návod na jeho stavbu uveřejnil, ve dvou samostatně vydaných sbornících, časopis USS (Udělej/Urob si sám) v roce 1977.
Autorem je Ing. Karel Vacek. V prvním sborníku je popsán kompletní návod na stavbu samotného traktoru, druhý sborník obsahuje návody ke stavbě příslušenství (valník, jednostranný, dvoustranný sněhový pluh, žací zařízení a zařízení pro sběr trávy). V následujících letech pak byl v časopisu vydán i návod na přestavbu pro motor 250 a pro použití k orbě. Součástí návodu byl i návod ke stavbě neseného orebního pluhu.
Tento stroj je originálně postavený na základě motocyklu ČZ 150C. Z něj je použitý motor, přední světlomet, sedlo, nádrž, zadní brzdový buben a rozeta.
Originální technické údaje:
Rozchod kol P/Z............660/620
Rozvor...........................960
Vnější rozměry: délka....1530
šířka......800
výška.....810
světlá výška 210
zavěšení: přední..............výkyvná náprava kolem středového čepu, věžové zakončení nápravy
zadní:................hnací, bržděná, tuhá, neodpérovaná
brzdy: provozní................nožní pedál na zadní nápravu
parkovací..............ruční páka na buben na zadní nápravě
Rychlostní stupně: I. ........3km/h
II. .......6km/h
III. ......10 km/h
Maximální rychlost ............15km/h
Motor..................................150C nebo 352 s nuceným chlazením
Pohon pracovních mechanismů klínovým řemenem, 200 ot/min
Poloměr otáčení (vnitřní).....400
kola......................................Bantam 8x4
Moc se mi líbí spojení tohoto traktůrku, žacího a sběrače trávy. Máme za domem totiž hodně velký pozemek (louku), kterou posekat křoviňákem zabere minimálně dva dny. pro mé účely je to ideální kapesní velikost, výkon dostačuje a taky, je to dobrý srandastroj
Oproti originálnímu plánu jsem se však rozhodl pro menší konstrukční úpravu na vylepšený model Mk II.
Ta bude obsahovat:
1. zástavbu motoru ČZ 175/502 s dynamostarterem
2. zástavbu plynového pedálu při současném zachování i ručního plynu
3. zástavbu převodovky Trabant s uzávěrkou diferenciálu - lepší využití rychlostí a hlavně - zpátečka
4. na zadní nápravě použití poloos a brzdových bubnů Trabant
5. Použití kol trabant na zadní nápravě (dají se sehnat šípové pneumatiky v tomto rozměru)
Výrobu jsem si chtěl co nejvíce ulehčit, protojsem si začal traktor modelovat ve 3D. Měl jsem v plánu použít na řezání jekloviny 3D laser, jekle do sebe tvarově zámkovat, gravírovat a předpálit všechny otvory. Samotná stavba by tak byla jednoduchou skládačkou. Plechy bylo v plánu pálit na laseru a ohýbané na přesném CNC ohraňovacím lisu, čili by odpadlo velké množství svarů (originální konstrukce počítala s použitím svařenců z pásové oceli).
Díky převodu do 3D jsem objevil několik dost hrubých chyb ve výkresech, které by dost nemile překvapily při stavbě svépomoci...
Ale víte, jak to je, když už to člověk má v podstatě hotové a začíná počítat materiál a schánět díly pro stavbu, něco se vyvrbí.
Tím "něco" byl inzerát na facebooku. Hotový Oleško, jen s několika úpravami za cenu pouhého motoru. Jen mu chybí sedlo. Takže je doma a bude následovat stavba žacího a celková rekonstrukce traktoru..
Rád uvítám Vaše postřehy a zkušenosti, pokud s timto kapesním prckem máte
Toto vlákno mi tu hodně dlouho chybí, proto jsem se rozhodl založit vlákno o této, dle mého názoru, na dobu svého vzniku, velice zdařilou konstrukci malotraktoru Oleško.
Pro neznalé, kterých tu dle mého názoru příliš nebude, jen doplním..
Návod na jeho stavbu uveřejnil, ve dvou samostatně vydaných sbornících, časopis USS (Udělej/Urob si sám) v roce 1977.
Autorem je Ing. Karel Vacek. V prvním sborníku je popsán kompletní návod na stavbu samotného traktoru, druhý sborník obsahuje návody ke stavbě příslušenství (valník, jednostranný, dvoustranný sněhový pluh, žací zařízení a zařízení pro sběr trávy). V následujících letech pak byl v časopisu vydán i návod na přestavbu pro motor 250 a pro použití k orbě. Součástí návodu byl i návod ke stavbě neseného orebního pluhu.
Tento stroj je originálně postavený na základě motocyklu ČZ 150C. Z něj je použitý motor, přední světlomet, sedlo, nádrž, zadní brzdový buben a rozeta.
Originální technické údaje:
Rozchod kol P/Z............660/620
Rozvor...........................960
Vnější rozměry: délka....1530
šířka......800
výška.....810
světlá výška 210
zavěšení: přední..............výkyvná náprava kolem středového čepu, věžové zakončení nápravy
zadní:................hnací, bržděná, tuhá, neodpérovaná
brzdy: provozní................nožní pedál na zadní nápravu
parkovací..............ruční páka na buben na zadní nápravě
Rychlostní stupně: I. ........3km/h
II. .......6km/h
III. ......10 km/h
Maximální rychlost ............15km/h
Motor..................................150C nebo 352 s nuceným chlazením
Pohon pracovních mechanismů klínovým řemenem, 200 ot/min
Poloměr otáčení (vnitřní).....400
kola......................................Bantam 8x4
Moc se mi líbí spojení tohoto traktůrku, žacího a sběrače trávy. Máme za domem totiž hodně velký pozemek (louku), kterou posekat křoviňákem zabere minimálně dva dny. pro mé účely je to ideální kapesní velikost, výkon dostačuje a taky, je to dobrý srandastroj
Oproti originálnímu plánu jsem se však rozhodl pro menší konstrukční úpravu na vylepšený model Mk II.
Ta bude obsahovat:
1. zástavbu motoru ČZ 175/502 s dynamostarterem
2. zástavbu plynového pedálu při současném zachování i ručního plynu
3. zástavbu převodovky Trabant s uzávěrkou diferenciálu - lepší využití rychlostí a hlavně - zpátečka
4. na zadní nápravě použití poloos a brzdových bubnů Trabant
5. Použití kol trabant na zadní nápravě (dají se sehnat šípové pneumatiky v tomto rozměru)
Výrobu jsem si chtěl co nejvíce ulehčit, protojsem si začal traktor modelovat ve 3D. Měl jsem v plánu použít na řezání jekloviny 3D laser, jekle do sebe tvarově zámkovat, gravírovat a předpálit všechny otvory. Samotná stavba by tak byla jednoduchou skládačkou. Plechy bylo v plánu pálit na laseru a ohýbané na přesném CNC ohraňovacím lisu, čili by odpadlo velké množství svarů (originální konstrukce počítala s použitím svařenců z pásové oceli).
Díky převodu do 3D jsem objevil několik dost hrubých chyb ve výkresech, které by dost nemile překvapily při stavbě svépomoci...
Ale víte, jak to je, když už to člověk má v podstatě hotové a začíná počítat materiál a schánět díly pro stavbu, něco se vyvrbí.
Tím "něco" byl inzerát na facebooku. Hotový Oleško, jen s několika úpravami za cenu pouhého motoru. Jen mu chybí sedlo. Takže je doma a bude následovat stavba žacího a celková rekonstrukce traktoru..
Rád uvítám Vaše postřehy a zkušenosti, pokud s timto kapesním prckem máte
Naposledy upravil(a) jawarmaniak dne pát říj 11, 2019 9:26 am, celkem upraveno 1 x.
Re: Malotraktor Oleško
Ten návod jsem jako školák četl milionkrát a stal se pro mě startem do života.
Blahopřeji k prima nákupu.
Blahopřeji k prima nákupu.
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Díky
Jsem zvědav, kolik se tu najde majitelů tohoto prcka. Hlavně, jestli někdo stavěl to žací.
Jsem zvědav, kolik se tu najde majitelů tohoto prcka. Hlavně, jestli někdo stavěl to žací.
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Ten není Váš, soudím dle nicku?
Majitelem je pan Hofman. Ten ho přestavěl a aktuálně jej provozuje s převodovkou, poloosami a koly z Trabanta na zadní nápravě. Moc pěkně si s ním vyhrál a já bych se jím rád inspiroval. Trabantí převodovka je skvělá volba a rozměrově tam pasuje, jako ulitá.
Viz odkaz níže
https://www.youtube.com/watch?v=CiR_nBt88Ng
Majitelem je pan Hofman. Ten ho přestavěl a aktuálně jej provozuje s převodovkou, poloosami a koly z Trabanta na zadní nápravě. Moc pěkně si s ním vyhrál a já bych se jím rád inspiroval. Trabantí převodovka je skvělá volba a rozměrově tam pasuje, jako ulitá.
Viz odkaz níže
https://www.youtube.com/watch?v=CiR_nBt88Ng
Re: Malotraktor Oleško
...ne , není můj . Takhle na živo jsem ho viděl na traktoriádě v Rozseči u Kunštátu .
Re: Malotraktor Oleško
Vladimírku, ale velikostně by ti pasoval.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.
- Ondras83
- Příspěvky: 10030
- Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
- Bydliště: Stračov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
otazka je, jestli by dosahnul na pedaly
Re: Malotraktor Oleško
Prirobil by si špalíky na podrážky
Re: Malotraktor Oleško
Vláďo, oni si z tebe dělají prču. Já myslel že co je malý, to je hezký. No a když je to náhodou ošklivý, je toho aspoň málo.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Tak dnes jen menší update.
Nakonec musím poupravit sám sebe v prvním příspěvku. Návody ke stavbě traktoru a příslušenství nebyly vydány ve dvou sešitech, ale ve třech.
Už mám doma všechny kousky
Takže musím poupravit sám sebe.
Ke traktoru bylo možné postavit následující zařízení:
1. jednonápravový valník
2. Nosič kultivačního válce
3. Kultivační válec
4. Brány
5. Nesený žací stroj na trávu
6. Sběrač posečené trávy
7. Nesený přihnojovač
8. Závaží na přední nápravu
9. Nesený postřikovač stromů
10. Válcový sněhový pluh
11. Šípový sněhový pluh
12. Zařízení pro práci v těžkých podmínkách
V následujících letech pak vyšel návod na
13. přestavbu 250ccm
14. Orební pluh
15. Obruče na kola pro práci v těžkých podmínkách orby a ve sněhu
Včera proběhlo konečně oživení krakena. jen pár poznatků z rally přes drny, výmoly a vysokou trávu za barákem na louce..
1. Musím sehnat sedlo, bez něj je to adrenalinový sport. Skáče to, jako koza Deska přes zadní blatníky se neosvědčila
2. Na jedničku se to staví na zadní kola, jak Dodge Vina Diesela v Rychle a zběsile. Tady si nedovedu představit, táhnout zapřažený plný vlek bez zátěže na přední nápravě. Naopak sněžný pluh na předku musí být OK.
3. Rozjede se to bez obtíží i na trojku. Na zahradě není potřeba vůbec řadit.
4. Na trojku se v terénu jet nedá. Pocitově to letí tak 150
5. Sílu to má, jak bejk. Sekundární kolečko je z 352 (19z). Pokud se dá z Céčka (17z), bude to ještě ostřejší. Myslím, že to utáhne klidně víc, než doporučenou zátěž vlek + náklad cca 180kg. Problém to spíš bude ubrzdit.
6. V plném rejdu a pod plynem zadek dost luxusně smykuje, jak motokára
7. Ruční plyn je bezva. Má třecí brzdu, takže se nevrací. Nastaví se a jede se. Nemusí se o něj starat. V ustáleném pracovním tempu v zahradě nebo sadu je to fajn, ale pro tažení vleku by to chtělo spíše pedál pro citlivější dávkování výkonu.
8. Fakt to potřebuje zpátečku, protože to má celkem velký rejd. To by měl vyřešit motor ze skútra ČZ.
9. Musím doplnit světla
Klobouk dolů konstruktérovi i tvůrci. Tohle postavit na koleni z ničeho. krom volantu, motoru, kol, řetězů a nádrže je vše vyráběno svépomocí...
Podařilo se mi také konečně domodelovat žací zařízení. To je v plánu vyrobit v následující době. Jeste ho trochou poradím k obrazu svému, ale koncepčně zůstane stejné. Hlavně to chci pripravit na jednodušší výrobu pomocí laseru a 3D laseru.
Šíře záběru 450mm, výška sečeni 30mm, pohon klínovým řemenem od kliky motoru, pracovní otáčky cca 200-250 ot/min.
Nakonec musím poupravit sám sebe v prvním příspěvku. Návody ke stavbě traktoru a příslušenství nebyly vydány ve dvou sešitech, ale ve třech.
Už mám doma všechny kousky
Takže musím poupravit sám sebe.
Ke traktoru bylo možné postavit následující zařízení:
1. jednonápravový valník
2. Nosič kultivačního válce
3. Kultivační válec
4. Brány
5. Nesený žací stroj na trávu
6. Sběrač posečené trávy
7. Nesený přihnojovač
8. Závaží na přední nápravu
9. Nesený postřikovač stromů
10. Válcový sněhový pluh
11. Šípový sněhový pluh
12. Zařízení pro práci v těžkých podmínkách
V následujících letech pak vyšel návod na
13. přestavbu 250ccm
14. Orební pluh
15. Obruče na kola pro práci v těžkých podmínkách orby a ve sněhu
Včera proběhlo konečně oživení krakena. jen pár poznatků z rally přes drny, výmoly a vysokou trávu za barákem na louce..
1. Musím sehnat sedlo, bez něj je to adrenalinový sport. Skáče to, jako koza Deska přes zadní blatníky se neosvědčila
2. Na jedničku se to staví na zadní kola, jak Dodge Vina Diesela v Rychle a zběsile. Tady si nedovedu představit, táhnout zapřažený plný vlek bez zátěže na přední nápravě. Naopak sněžný pluh na předku musí být OK.
3. Rozjede se to bez obtíží i na trojku. Na zahradě není potřeba vůbec řadit.
4. Na trojku se v terénu jet nedá. Pocitově to letí tak 150
5. Sílu to má, jak bejk. Sekundární kolečko je z 352 (19z). Pokud se dá z Céčka (17z), bude to ještě ostřejší. Myslím, že to utáhne klidně víc, než doporučenou zátěž vlek + náklad cca 180kg. Problém to spíš bude ubrzdit.
6. V plném rejdu a pod plynem zadek dost luxusně smykuje, jak motokára
7. Ruční plyn je bezva. Má třecí brzdu, takže se nevrací. Nastaví se a jede se. Nemusí se o něj starat. V ustáleném pracovním tempu v zahradě nebo sadu je to fajn, ale pro tažení vleku by to chtělo spíše pedál pro citlivější dávkování výkonu.
8. Fakt to potřebuje zpátečku, protože to má celkem velký rejd. To by měl vyřešit motor ze skútra ČZ.
9. Musím doplnit světla
Klobouk dolů konstruktérovi i tvůrci. Tohle postavit na koleni z ničeho. krom volantu, motoru, kol, řetězů a nádrže je vše vyráběno svépomocí...
Podařilo se mi také konečně domodelovat žací zařízení. To je v plánu vyrobit v následující době. Jeste ho trochou poradím k obrazu svému, ale koncepčně zůstane stejné. Hlavně to chci pripravit na jednodušší výrobu pomocí laseru a 3D laseru.
Šíře záběru 450mm, výška sečeni 30mm, pohon klínovým řemenem od kliky motoru, pracovní otáčky cca 200-250 ot/min.
- Ondras83
- Příspěvky: 10030
- Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
- Bydliště: Stračov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
sire zaberu je tedy jako klasicka sekacka na travu? ... neni lepsi ji udelat dopredu misto sipovy radlice a sekat s tim? nebo za ni proste chodit?
traktorem se seka hlavne proto, ze ma zaber jako 2 nebo 3 sekacky...
traktorem se seka hlavne proto, ze ma zaber jako 2 nebo 3 sekacky...
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Tohle jsou původní údaje. Píšu, ze to upravím. Vejde se tam tak 600 nůž.
Jinak mam za barákem louku s vinohradem do stráně. Takze sekačku tlačit nechci.
Jinak mam za barákem louku s vinohradem do stráně. Takze sekačku tlačit nechci.
- Atlan
- Příspěvky: 9531
- Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
- Bydliště: Košice-okolie
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Pracovne otacky si myslel 2000az 2500,moze byt.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
ano, má chyba