Malotraktor Oleško
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Tak menší update...
Nová sedačka je namontovaná. Kdo zná repliky, tak ví, že se to neobešlo bez pasování...
Seřídil jsem brzdy, eliminoval vůle na řízení a v nápravách a dopnul řetězy. Nechal jsem nabudit magneto. Včera proběhla zatěžkávací zkouška. Zapřáhnul jsem přívěs od auta a jel jsem pro věci do ekodvora, co mám zezadu za barákem. Cesta vedla přes pole a louky s vysokou trávou a vyježděnými kolejemi od traktoru. Oleško to dal. i když byl přívěs naložený tak, že já osobně s ním ani nehnul. Odhaduju, že přívěs vážil víc, jak 300 kg. I tak to odtáhnul bez zaváhání. Jen dalo zabrat, utrhnout to a rozjet se. Než jsem vozík naložil, zabořil se do půdy. Tenhle prcek celkem mile překvapil.
Nová sedačka je namontovaná. Kdo zná repliky, tak ví, že se to neobešlo bez pasování...
Seřídil jsem brzdy, eliminoval vůle na řízení a v nápravách a dopnul řetězy. Nechal jsem nabudit magneto. Včera proběhla zatěžkávací zkouška. Zapřáhnul jsem přívěs od auta a jel jsem pro věci do ekodvora, co mám zezadu za barákem. Cesta vedla přes pole a louky s vysokou trávou a vyježděnými kolejemi od traktoru. Oleško to dal. i když byl přívěs naložený tak, že já osobně s ním ani nehnul. Odhaduju, že přívěs vážil víc, jak 300 kg. I tak to odtáhnul bez zaváhání. Jen dalo zabrat, utrhnout to a rozjet se. Než jsem vozík naložil, zabořil se do půdy. Tenhle prcek celkem mile překvapil.
Re: Malotraktor Oleško
...a to je na těchto drobcích to nejzrádnější . Utáhnou nemožné , ale pak to neumějí zastavit !
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
To je pravda. Člověk s tím musí prostě počítat a dostatečně předvídat.
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Tak abyste si nemysleli, že nic nedělám, opak je pravdou. Stavím barák, novou dílnu, tak na Oleška moc času není. Plánu je spousta, ale realizace se poněkud protahuje.
Zatím spíš jen taková ta údržba a odstranování nedostatků a nedodělků.
V prvé řadě - rozebrat a vyčistit karburátor, vyhodit jawácký filtr a vrátit zpátky originál dekl. Pak demontovat zapalování.
Magnety rotoru jsem nechal znova nabudit. Ze starých zásob jsem vydoloval světelné cívky, protože ty původní byly vybrakované.. Nový kondenzátor, jiné kladívko, průchodku motoru světelných cívek jsem našel doma. Zapalko je tak kompletní a originál.
Koupil jsem poškozený pravý dekl motoru s náhonem tachometru. Schválně jsem sehnal zničený, abych nemusel ničit pěkný originál. Odřiznul jsem přední část pro rotor, zrepasoval jsem převodku náhonu tachometru a doplnil tlačítko zkratovače motoru. Mohl jsem tak zredukovat elektrický svazek a vyhodit hnusný přepínač pod volantem. Namontoval jsem zpátky ukazatel zařazeného stupně.
Odstranil jsem vůli v řízení a na volantu, opravil jsem panty kapoty. Ta nešla pořádně otevřít. Pak jsem chtěl namontovat světla. Původní konstrukce počítala s použitím předního světla z ČZ 150C. To je v dnešní době ale otázka 3000+ Místo toho jsem proto raději kopil světlo, používané na Zetorech, V3Skách, Velorexech atp. Takže to znamenalo vymyslet novou konzoli, držící světlo. Tu tvoří dva naohýbané výpalky z trojky plechu. Myslím, že to vypadá celkem dobře. Posuďte sami
Ale abyste si nemysleli, že jde vše hladce, tak pořád nemohu donutit motor, aby držel volnoběh. Takže ještě budu muset znova rozebrat karburátor a zkusit ho vyčistit.. Možná i vyměnit gufero pod zapalkem.. Uvidím
Zatím spíš jen taková ta údržba a odstranování nedostatků a nedodělků.
V prvé řadě - rozebrat a vyčistit karburátor, vyhodit jawácký filtr a vrátit zpátky originál dekl. Pak demontovat zapalování.
Magnety rotoru jsem nechal znova nabudit. Ze starých zásob jsem vydoloval světelné cívky, protože ty původní byly vybrakované.. Nový kondenzátor, jiné kladívko, průchodku motoru světelných cívek jsem našel doma. Zapalko je tak kompletní a originál.
Koupil jsem poškozený pravý dekl motoru s náhonem tachometru. Schválně jsem sehnal zničený, abych nemusel ničit pěkný originál. Odřiznul jsem přední část pro rotor, zrepasoval jsem převodku náhonu tachometru a doplnil tlačítko zkratovače motoru. Mohl jsem tak zredukovat elektrický svazek a vyhodit hnusný přepínač pod volantem. Namontoval jsem zpátky ukazatel zařazeného stupně.
Odstranil jsem vůli v řízení a na volantu, opravil jsem panty kapoty. Ta nešla pořádně otevřít. Pak jsem chtěl namontovat světla. Původní konstrukce počítala s použitím předního světla z ČZ 150C. To je v dnešní době ale otázka 3000+ Místo toho jsem proto raději kopil světlo, používané na Zetorech, V3Skách, Velorexech atp. Takže to znamenalo vymyslet novou konzoli, držící světlo. Tu tvoří dva naohýbané výpalky z trojky plechu. Myslím, že to vypadá celkem dobře. Posuďte sami
Ale abyste si nemysleli, že jde vše hladce, tak pořád nemohu donutit motor, aby držel volnoběh. Takže ještě budu muset znova rozebrat karburátor a zkusit ho vyčistit.. Možná i vyměnit gufero pod zapalkem.. Uvidím
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Tak trosku popojedeme..
Takže vše asi bude nakonec jinak. Motor 150 zůstane, bylo by zbytečně moc úprav, včetně zužování nádrže. Nebude tak potřeba ani baterie, magneto stačí. Výkonově ta stopadesátka na to stačí, spíš proklouznou kola, než že to nedá samotný motor - poznámka, chce to závaží na kola a traktorový vzorek gum.
Zpátečka bude řešená přídavnou převodovkou s řazením Vpřed - N - Vzad (3 rychlosti dopředu, 3 rychlosti dozadu) Převodovka bude mít zpátečku s jiným převodem, takže výsledná rychlost max. 20 km dopředu a 15 km dozadu.
Bude zachovaná řemenice po pravé straně pro náhon přídavných zařízení (naklínovaná na hřídeli vstupu do převodovky), dle originálního plánu. Bude tak možné, využívat jí i bez pojezdu, kdy na druhé převodovce zařadím neutál. Původní návrh počítal s pohonem jen za jízdy.
Na ní je ale ještě čas. Teoreticky ale již mám vše vyřešeno a jediným zásahem bude odstranění hřídele s mezipřevodem mezi motorem a zadní nápravou. Přídavná převodovka se vleze pod původní kryt, takže nebude z venku nic poznat.
Ale zpátky do dílny.. Jestli odhadnete, co mám v plánu.
levé motorové víko, původem z ČZ 125T je upravené pro vnější vývod na kliku. Použité víko z Téčka na 150 pasuje a má i tu výhodu, že má otvor pro nalévání oleje. Ten není potřeba lít krkolomně pod karburátorem Ještě je potřeba poladit svary, protože to dost pěnilo.. Holt mastný hliník..
V návarku je zalisovaná ocelová vložka s ložiskem a guferem. Na ložisko dosedá rozpěrka, která jednak utěsňuje břit gufera a jednak slouží, jako osazený unašeč pro řemenici. Ještě je potřeba vyrobit matici a unašeč na kliku, co to bude pohánět.
Už mám doma i čerpadlo JHZJ 10 s konstantním objemem na jednu otáčku 10cm^3. Zatím ponechám nastavení pro max. tlak 80Bar. Kdyby to nestačilo, zaslepím přepouštěcí otvory, aby šel tlak nahoru. Myslím ale, že na ty muší váhy, co to bude zvedat, to bude více, než dostatečné. vypínání bude přes povolování řemene třetí řemenicí, upevněnou na axiální rychloúpince https://www.jcmetal.cz/eshop/cs/prime-u ... bAQAvD_BwE
Jako olejová nádrž bude sloužit nádrž ze stabiláku o objemu 5l.
No a rozvaděč, to už je taková ta klasika..
Zatím mám vyhlédnuté hydraulické válce 40/18-200. Tedy výsuv 200, pístnice 18, válec 40. Čerpadlo by mělo brát 1kW a výsun pístu za cca 2-3s. Takže jsem zvědav, jak si s tím ten motor poradí
Takže vše asi bude nakonec jinak. Motor 150 zůstane, bylo by zbytečně moc úprav, včetně zužování nádrže. Nebude tak potřeba ani baterie, magneto stačí. Výkonově ta stopadesátka na to stačí, spíš proklouznou kola, než že to nedá samotný motor - poznámka, chce to závaží na kola a traktorový vzorek gum.
Zpátečka bude řešená přídavnou převodovkou s řazením Vpřed - N - Vzad (3 rychlosti dopředu, 3 rychlosti dozadu) Převodovka bude mít zpátečku s jiným převodem, takže výsledná rychlost max. 20 km dopředu a 15 km dozadu.
Bude zachovaná řemenice po pravé straně pro náhon přídavných zařízení (naklínovaná na hřídeli vstupu do převodovky), dle originálního plánu. Bude tak možné, využívat jí i bez pojezdu, kdy na druhé převodovce zařadím neutál. Původní návrh počítal s pohonem jen za jízdy.
Na ní je ale ještě čas. Teoreticky ale již mám vše vyřešeno a jediným zásahem bude odstranění hřídele s mezipřevodem mezi motorem a zadní nápravou. Přídavná převodovka se vleze pod původní kryt, takže nebude z venku nic poznat.
Ale zpátky do dílny.. Jestli odhadnete, co mám v plánu.
levé motorové víko, původem z ČZ 125T je upravené pro vnější vývod na kliku. Použité víko z Téčka na 150 pasuje a má i tu výhodu, že má otvor pro nalévání oleje. Ten není potřeba lít krkolomně pod karburátorem Ještě je potřeba poladit svary, protože to dost pěnilo.. Holt mastný hliník..
V návarku je zalisovaná ocelová vložka s ložiskem a guferem. Na ložisko dosedá rozpěrka, která jednak utěsňuje břit gufera a jednak slouží, jako osazený unašeč pro řemenici. Ještě je potřeba vyrobit matici a unašeč na kliku, co to bude pohánět.
Už mám doma i čerpadlo JHZJ 10 s konstantním objemem na jednu otáčku 10cm^3. Zatím ponechám nastavení pro max. tlak 80Bar. Kdyby to nestačilo, zaslepím přepouštěcí otvory, aby šel tlak nahoru. Myslím ale, že na ty muší váhy, co to bude zvedat, to bude více, než dostatečné. vypínání bude přes povolování řemene třetí řemenicí, upevněnou na axiální rychloúpince https://www.jcmetal.cz/eshop/cs/prime-u ... bAQAvD_BwE
Jako olejová nádrž bude sloužit nádrž ze stabiláku o objemu 5l.
No a rozvaděč, to už je taková ta klasika..
Zatím mám vyhlédnuté hydraulické válce 40/18-200. Tedy výsuv 200, pístnice 18, válec 40. Čerpadlo by mělo brát 1kW a výsun pístu za cca 2-3s. Takže jsem zvědav, jak si s tím ten motor poradí
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Letošek Oleškovi moc nepřál. Stavíme barák, tak na to není moc čas, něco vylepšovat. Zatím slouží hlavně, jako přibližovalo nákladů po zahradě. Osvědčil se při převozu beček s kvasem, odvozil pařezy a větve, co jsem vydolovali při úklidu totálně zanedbané zahrady od původních majitelů..
Proto letošek byl spíše jen o opravách, nutných k udržení provozuschopnosti.
Z kusu tahokovu jsem vyříznul novou masku kapoty. Ten plast, co na Oleškovi byl původně, začal praskat. Myslím, že to přidalo na vzhledu minimálně 10 bodů. Namontoval jsem bzučák z pionýra a navařil nové zámky kapoty. Původní se rozpadly.
Při té příležitosti jsem stříknul na černo rezavé stupačky a
oplechování válce. Namontoval jsem páčku ovládání světel (klopené a dálkové). Původem nejspíše že Škodovky. Zrepasoval jsem zadní světlo z předválečného bicyklu a prohlásil ho za zadní světlomet. Ještě zbývá natahat elektriku.
Stále se mi v hlavě honí připojení žacího zařízení. Mám doma motor Briggs and Straton 6.5HP, žací z kdoví ceho, tak to asi ve chvílích, kdy nebude nic lepšího na práci, zkusím spojit.
Proto letošek byl spíše jen o opravách, nutných k udržení provozuschopnosti.
Z kusu tahokovu jsem vyříznul novou masku kapoty. Ten plast, co na Oleškovi byl původně, začal praskat. Myslím, že to přidalo na vzhledu minimálně 10 bodů. Namontoval jsem bzučák z pionýra a navařil nové zámky kapoty. Původní se rozpadly.
Při té příležitosti jsem stříknul na černo rezavé stupačky a
oplechování válce. Namontoval jsem páčku ovládání světel (klopené a dálkové). Původem nejspíše že Škodovky. Zrepasoval jsem zadní světlo z předválečného bicyklu a prohlásil ho za zadní světlomet. Ještě zbývá natahat elektriku.
Stále se mi v hlavě honí připojení žacího zařízení. Mám doma motor Briggs and Straton 6.5HP, žací z kdoví ceho, tak to asi ve chvílích, kdy nebude nic lepšího na práci, zkusím spojit.
Re: Malotraktor Oleško
...a pořád je co tvořit a vylepšovat !
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Tak to bez debat, v hlavě je toho dost.. hydraulika, žací, mám naplánovanou reverzační převodovku, aby to mělo i zpátečku... Ale ten čas..
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: čtv pro 17, 2020 9:28 pm
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Malotraktor Oleško
Zdarec... Tak minulý týden jsem koupil za 3000 . Původně jsem nevěděl co to je a myslel že to je nějaký noname
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Foto by Bylo?
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Malotraktor Oleško
Re: Malotraktor Oleško
Taky jsem tohohle prcka kdysi vlastnil, a klidne kdyby se nekde naskytl koupil bych ho zas
Stydím se za tuto zem