Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Na místní pojížděčky doporučuji. :-)
Něco vím, ale.... Můj umí 3x16A - pozor tento odběr není rovnoměrný. On tak divně očuchá fázi po fázi a pak je zatíží a ke konci zase nejede rovnoměrně ze všech. Zkoušel jsem ho krmit 1f a bral 20A - víc jsem mu nepovolil neboť hlavní jistič by to nedal. Ale počítám, že umí 1x32A. Originál nabíječka nabíjí max. 13A a dá se v menu auta nastavit i nižší proud.
Jinak wallbox jsem vybíral dlouho. A nakonec nakonec jsem zakoupil z Alzy tento a k němu z netu 3f stykač + 3fkabel (ta řídící jednotka a hlídání diferenčního proudu je stejná 1f i 3f. Tady je k němu manuál. Zkoušel jsem na něm jen svorku CCR tedy poloviční nabíjecí výkon, a pak je tam svorka povolení nabíjení. Dále podle toho datasheetu jde nabíjení řídit analogovým signálem. Minimum počítám cca 6A. Odpojovat mu silovku mi přijde jako hloupost - auto neví co se v ten moment stalo - poruchový stav. Takto normálně nabíjení zastavíš se vší noblesou. Jen nereaguje to okamžitě. Je tam nějaká byť minimální prodleva. Popravdě chtěl jsem doma dělat hlídání jednotlivých fází, mám na to trafa, mám na to část napsaného programu ... a nakonec mám v autě zatrženo nabíjet k času odjezdu takže nabíjí v noci a neřeším odběr :-)
Něco vím, ale.... Můj umí 3x16A - pozor tento odběr není rovnoměrný. On tak divně očuchá fázi po fázi a pak je zatíží a ke konci zase nejede rovnoměrně ze všech. Zkoušel jsem ho krmit 1f a bral 20A - víc jsem mu nepovolil neboť hlavní jistič by to nedal. Ale počítám, že umí 1x32A. Originál nabíječka nabíjí max. 13A a dá se v menu auta nastavit i nižší proud.
Jinak wallbox jsem vybíral dlouho. A nakonec nakonec jsem zakoupil z Alzy tento a k němu z netu 3f stykač + 3fkabel (ta řídící jednotka a hlídání diferenčního proudu je stejná 1f i 3f. Tady je k němu manuál. Zkoušel jsem na něm jen svorku CCR tedy poloviční nabíjecí výkon, a pak je tam svorka povolení nabíjení. Dále podle toho datasheetu jde nabíjení řídit analogovým signálem. Minimum počítám cca 6A. Odpojovat mu silovku mi přijde jako hloupost - auto neví co se v ten moment stalo - poruchový stav. Takto normálně nabíjení zastavíš se vší noblesou. Jen nereaguje to okamžitě. Je tam nějaká byť minimální prodleva. Popravdě chtěl jsem doma dělat hlídání jednotlivých fází, mám na to trafa, mám na to část napsaného programu ... a nakonec mám v autě zatrženo nabíjet k času odjezdu takže nabíjí v noci a neřeším odběr :-)
Bydlím v Dětmarovicích udal bych i ulici, ale bohužel je tady nemáme
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Díky za nakopnutí tímto směrem. Třeba u Nisanu Leaf (momentální favorit Drahuše) se dodává s autem nabíječka do zásuvky 230V podle baterky. 8A k 24kW a 14A k 30kW, což odpovídá, když pominu nějaké ztráty, nabíjení výkonem 1,8kW resp. 3,2kW. Jako placené příslušenství ovšem k oběma verzím pořídit nabíječku 3x400V 16A s výkonem 11kW nebo 32A s výkonem 22kW. Tyto nabíječky "aby se představily autu" asi komunikují s usměrňovací a nabíjecí elektronikou v autě tak jako wallbox v tvém odkazu. Zřejmě pomocí nějakého protokolu (u zařízení v odkazu) přes svorky CP a PP do datových zdířek nabíjecí pistole. Dokážu si představit datovou výměnu mezi autem a wallboxem (teplota baterie, kapacita, nabíjecí proud apod.)
Pro moje účely by vyhověl, jenom pokud bych použil modbusovou sběrnici s dodávaným SW. Bohužel pomocí na desce instalovaného DIP switche nelze přepnout svorku CCR do analogového vstupu. Tento vstup lze využít na řízení nabíjecího proudu aź do miniální úrovně 6A. Pro mě ideální, neb inventor, který mám k FV panelům disponuje spojitým výstupem, který se dá konfigurovat jako okamžitý výkon sestavy panelů.
Ten indukční snímač s modulem RMC v odkazu, je domnívám se jen kosmetika pro zpětnou kontrolu protékajícího proudu a odepnutí při poruchovém proudu, (něco jako proudový chránič) prostřednictvím ovládání cívky stykače. (nejspíš i pro odepnutí nabíjecí pistole při dokončení nabíjení)
Ještě jednou díky za odkaz, mám zase o něco ucelenější představu, jak to nabíjení funguje (nebo nefunguje)
Mimochodem, jestli to není tajemství, jaké využíváš funkce u tvého wallboxu?
Pro moje účely by vyhověl, jenom pokud bych použil modbusovou sběrnici s dodávaným SW. Bohužel pomocí na desce instalovaného DIP switche nelze přepnout svorku CCR do analogového vstupu. Tento vstup lze využít na řízení nabíjecího proudu aź do miniální úrovně 6A. Pro mě ideální, neb inventor, který mám k FV panelům disponuje spojitým výstupem, který se dá konfigurovat jako okamžitý výkon sestavy panelů.
Ten indukční snímač s modulem RMC v odkazu, je domnívám se jen kosmetika pro zpětnou kontrolu protékajícího proudu a odepnutí při poruchovém proudu, (něco jako proudový chránič) prostřednictvím ovládání cívky stykače. (nejspíš i pro odepnutí nabíjecí pistole při dokončení nabíjení)
Ještě jednou díky za odkaz, mám zase o něco ucelenější představu, jak to nabíjení funguje (nebo nefunguje)
Mimochodem, jestli to není tajemství, jaké využíváš funkce u tvého wallboxu?
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Pokud máš nabíjecí stanici s pevně připojeným kabelem používáš jen svorku CP - komunikační.
Svorka PP slouží k identifikaci kabelu pokud máš na nabíječce zásuvku - je to klíčováno odporem v kabelu tak aby jsi nemohl povolit nabíjecí proud větší než je dimenze připojeného kabelu.
Jinak kecal jsem. Zdálo se mi že v tom manuálu jsme měl více informací :-) Mám odkaz A když se tam podíváš do uživatelského manuálu tak jsou tam popsány stavy nabíjení auta, a jeho komunikace + tento pokud mu na CCR pošleš analog tak se podle něj chová.
RCM - je v podstatě proudový chránič jak píšeš. Akorát umí 6mA DC/ 30mA AC což normální proudové chrániče neumí. Proto to bylo levnější koupit jako sadu z Alzy. Pokud je sepnut stykač a kabel je pod napětím tak kabel je v autě uzamčen a neodpojíš ho.
Já nakonec nevyužívám v podstatě nic. Celé jsem to naistaloval do rozvaděče co je na baráku a tak mi z domu jen čouhá kabel. Jakékoli jiné manipulace jsou pakárna.
Svorka PP slouží k identifikaci kabelu pokud máš na nabíječce zásuvku - je to klíčováno odporem v kabelu tak aby jsi nemohl povolit nabíjecí proud větší než je dimenze připojeného kabelu.
Jinak kecal jsem. Zdálo se mi že v tom manuálu jsme měl více informací :-) Mám odkaz A když se tam podíváš do uživatelského manuálu tak jsou tam popsány stavy nabíjení auta, a jeho komunikace + tento pokud mu na CCR pošleš analog tak se podle něj chová.
RCM - je v podstatě proudový chránič jak píšeš. Akorát umí 6mA DC/ 30mA AC což normální proudové chrániče neumí. Proto to bylo levnější koupit jako sadu z Alzy. Pokud je sepnut stykač a kabel je pod napětím tak kabel je v autě uzamčen a neodpojíš ho.
Já nakonec nevyužívám v podstatě nic. Celé jsem to naistaloval do rozvaděče co je na baráku a tak mi z domu jen čouhá kabel. Jakékoli jiné manipulace jsou pakárna.
Bydlím v Dětmarovicích udal bych i ulici, ale bohužel je tady nemáme
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Ještě mě napadá.
Leaf by mohl mít podle roku výroby na DC nabíjeni ChadeMoa na AC konektor typ1 (Yazaki) Tam si úplně nejsem jist jak to funguje - tedy bude to stejně jen ten kabel nemá zámek a lze vytáhnout.
Leaf by mohl mít podle roku výroby na DC nabíjeni ChadeMoa na AC konektor typ1 (Yazaki) Tam si úplně nejsem jist jak to funguje - tedy bude to stejně jen ten kabel nemá zámek a lze vytáhnout.
Bydlím v Dětmarovicích udal bych i ulici, ale bohužel je tady nemáme
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Jj, díky moc. V tom druhom odkazu na manuál je už info, co mi zajímalo. Na řízení přes CCR sice nepoužívají standartní analog 0-10V, ale výstup inventoru je konfigurovatelný min/max (sice pouze lineárně, ale tady to zrovna nevadí), takže požadovaných 3-10V budu umět. Ještě se podívám na výstup OUT, který je sice pouze logický, ale jestli se dá nakonfigutovat k přepnutí v závislosti na úrovni signálu na CCR. Dal by se použít na přepnutí na jiný zdroj při poklesu výkonu FV a zase zpětně (mráček na obloze) aby nabíjení nebylo přerušeno a nemusel se znovu startovat optimalizační proces.
Navíc si začínám pohrávat s myšlenkou (protože nabíjet se bude vozítko ve stodole na určeném místě, tedy kabel s nabíjecím konektorem bude zapojen v nějaké skříňce na zdi vedle), že bych sbastlil něco, co by přímo komunikovalo s vozidlem přes CP. Pokud to dobře chápu, je komunikace realizována signálem pulsněšířkové modulace (PWM), což by neměl být zas takový problém (běžně jsou takto řízená čerpadla v systémech HVAC).
No mám co louskat. Když na něco elegantního a levného přijdu, dám vědět.
Leafy , tuším od 2016, mají i CHaDoMoa, ale tudy jit nechci, neb potřebuji FV panely využívat ještě i jinak, a k tomu se mi moc DC nehodí.
Navíc si začínám pohrávat s myšlenkou (protože nabíjet se bude vozítko ve stodole na určeném místě, tedy kabel s nabíjecím konektorem bude zapojen v nějaké skříňce na zdi vedle), že bych sbastlil něco, co by přímo komunikovalo s vozidlem přes CP. Pokud to dobře chápu, je komunikace realizována signálem pulsněšířkové modulace (PWM), což by neměl být zas takový problém (běžně jsou takto řízená čerpadla v systémech HVAC).
No mám co louskat. Když na něco elegantního a levného přijdu, dám vědět.
Leafy , tuším od 2016, mají i CHaDoMoa, ale tudy jit nechci, neb potřebuji FV panely využívat ještě i jinak, a k tomu se mi moc DC nehodí.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Tam spíše ať nemáš AC konektor TYP1 (Yazaki) jinak musíš mít všude redukce a to není gut.
když zadáš do googla EVSE tak najdeš spousty inspirací. Hodně lidí to řídí pomocí arduina. I programy jsou ke stažení. Jen tam je trochu netypická ta komunikace +12V -12V kdy myslím po připojení vozidla je záporná zkratována a jede jen kladná....
No každopádně jsem rád že se našel někdo koho to zajímá :-)
P.S.: o nějakých levných FV panelech nevíš?
když zadáš do googla EVSE tak najdeš spousty inspirací. Hodně lidí to řídí pomocí arduina. I programy jsou ke stažení. Jen tam je trochu netypická ta komunikace +12V -12V kdy myslím po připojení vozidla je záporná zkratována a jede jen kladná....
No každopádně jsem rád že se našel někdo koho to zajímá :-)
P.S.: o nějakých levných FV panelech nevíš?
Bydlím v Dětmarovicích udal bych i ulici, ale bohužel je tady nemáme
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Zákaz naftových aut byl nesmysl, tvrdí němečtí vědci
https://www.autojournal.cz/zakaz-naftov ... cti-vedci/
https://www.autojournal.cz/zakaz-naftov ... cti-vedci/
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Jakou mají elektromobily spotřebu v přepočtu na benzín
https://fdrive.cz/clanky/jakou-maji-ele ... d=11374306
https://fdrive.cz/clanky/jakou-maji-ele ... d=11374306
- Atlan
- Příspěvky: 9523
- Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
- Bydliště: Košice-okolie
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Ako kde a ako kedy
100 km tak vyšlo na 111 € a to je teda naozaj poriadne drahé vozenie!
V Texase stojí 1 dobitie Tesly 745 €!
Hold ked nieje dost elektriny cena ide hore.
https://magazin.autobazar.eu/v-texase-s ... k5682.html
100 km tak vyšlo na 111 € a to je teda naozaj poriadne drahé vozenie!
V Texase stojí 1 dobitie Tesly 745 €!
Hold ked nieje dost elektriny cena ide hore.
https://magazin.autobazar.eu/v-texase-s ... k5682.html
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Atlan:
Pořád protože to je přepočet energie v benzínu vs. elektřiny. Takže vzali tabulkovou spotřebu a přepočítali ji na ekvivalent benzínu - nejedná se tedy o ceny.
Jinak to co se stalo elektřinou se klidně může stát benzínu/naftě. Zemětřesení - ropovod na sračky... nebo teď jak dráždíme Rusy tak třeba nějak se jim porouchá ventil a nepůjde otevřít...
Obecně elektřina není levné palivo a bude hůř .
Pořád protože to je přepočet energie v benzínu vs. elektřiny. Takže vzali tabulkovou spotřebu a přepočítali ji na ekvivalent benzínu - nejedná se tedy o ceny.
Jinak to co se stalo elektřinou se klidně může stát benzínu/naftě. Zemětřesení - ropovod na sračky... nebo teď jak dráždíme Rusy tak třeba nějak se jim porouchá ventil a nepůjde otevřít...
Obecně elektřina není levné palivo a bude hůř .
Bydlím v Dětmarovicích udal bych i ulici, ale bohužel je tady nemáme
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Byl jsem nemocný takže opožděně.
Březen:
Ujeto: 916km, je tam pár kilometrů na REXe a to pak nevím jak se počítá.
Průměrná spotřeba dle elektroměru: 19kwh/100km
Březen:
Ujeto: 916km, je tam pár kilometrů na REXe a to pak nevím jak se počítá.
Průměrná spotřeba dle elektroměru: 19kwh/100km
Bydlím v Dětmarovicích udal bych i ulici, ale bohužel je tady nemáme
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Takže chyba lávky...wallbox s Mennekes konektorem nekomunikuje s autem pomocí PWM, jak jsem se chybně domníval, ale pomocí nějakého protokolu přes PLC. Základní funkce mezi wallboxem a nabíječkou ve vozidle umí po PLC zprostředkovat jakákoliv řídící elektronika EVSE. Například tady: https://shop.gwl.eu/Electric-Cars/EVSE- ... cable.html.
Protože nepotřebuju proces nabíjení nijak vzdáleně monitorovat, nepotřebuju tedy aby deska měla komunikační port pro nadřazený systém. (levnější varianty) Stačí nějak využít vstup dané řídící elektroniky (v odkazu např. 0-5V), abych mohl ovládat hodnotu nabíjecího proudu, který budu mít k dispozici, o ostatní (např. kdy odpojit auto od napětí) by se měla postarat komunikace PLC, jako u klasického wallboxu.
Ještě mi soused nasadil brouka, že prý by věděl a že se poptá po nějakých bateriích NiFe z lokomotivy. To by bylo terno, obvzlášť pokud by celková kapacita louhových baterek byla o něco větší, než baterka v autě...to bych mohl za slunečného pošasí nabíjet auto...a ani by ještě nemuselo stát doma
Protože nepotřebuju proces nabíjení nijak vzdáleně monitorovat, nepotřebuju tedy aby deska měla komunikační port pro nadřazený systém. (levnější varianty) Stačí nějak využít vstup dané řídící elektroniky (v odkazu např. 0-5V), abych mohl ovládat hodnotu nabíjecího proudu, který budu mít k dispozici, o ostatní (např. kdy odpojit auto od napětí) by se měla postarat komunikace PLC, jako u klasického wallboxu.
Ještě mi soused nasadil brouka, že prý by věděl a že se poptá po nějakých bateriích NiFe z lokomotivy. To by bylo terno, obvzlášť pokud by celková kapacita louhových baterek byla o něco větší, než baterka v autě...to bych mohl za slunečného pošasí nabíjet auto...a ani by ještě nemuselo stát doma
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
"Pokud nám vládnou špatní lidé, nemůžeme čekat lepší časy..."
Re: Elektromobilita reálně - BMW I3 REX
Navarson: Když se podíváš tam je tam kombinace napěťových úrovní a PWM. Pomocí PWM EVSE a říká jaký maximální proud může auto odebírat. Naopak auto pomocí úrovní napětí hlásí co se děje. To ti k AC nabíjení stačí. Vyšší komunikační protokoly se používají až při DC nabíjení. V podstatě ti stačí jen Arduino a trochu smetí okolo. Problém je, že potřebuješ DC chránič. A ten je drahý jak sviňa. Proto jsem koupil celou sadu - prostě to vyšlo jako celek levněji.
Ono nabíjet doma baterky a z baterek auto... NiFe - počítám že ven dostaneš s bídou 70% toho co tam natlačíš. Navíc pokud je budeš vybíjet do 0 tak brzy pojdou. To chce hodně spočítat kolik elektřiny spotřebuje auto na den... Návratnost naprostá nula.
Cobrow: To že jeden z 5 zjistí, že to není pro něj? Už tam chybí jen nápis šokující
hobr: Neřekl bych nedávno jsem četl, že zrovna ty firmy už jsou a nemají co šrotovat a rozvíjet technologii neboť je zatím málo baterií ke šrotaci tak to testují na baterkách z mobilů, notebooků atd. Zatím jsem nikde nečetl jak by se ty baterie někde hromadily. Dokonce je po nich poptávka a sám bych za rozumnou cenu koupil. Navíc nevím kdo krom Tesly používá tisíce článků jako je uvedeno. Evropa používá až na vyjímky 96ks relativně velkých článků. Ale ano tento průmysl není zatím rozvinutý... i tak se to dá napsat, jen záleží jak je naladěn autor.
Ono nabíjet doma baterky a z baterek auto... NiFe - počítám že ven dostaneš s bídou 70% toho co tam natlačíš. Navíc pokud je budeš vybíjet do 0 tak brzy pojdou. To chce hodně spočítat kolik elektřiny spotřebuje auto na den... Návratnost naprostá nula.
Cobrow: To že jeden z 5 zjistí, že to není pro něj? Už tam chybí jen nápis šokující
hobr: Neřekl bych nedávno jsem četl, že zrovna ty firmy už jsou a nemají co šrotovat a rozvíjet technologii neboť je zatím málo baterií ke šrotaci tak to testují na baterkách z mobilů, notebooků atd. Zatím jsem nikde nečetl jak by se ty baterie někde hromadily. Dokonce je po nich poptávka a sám bych za rozumnou cenu koupil. Navíc nevím kdo krom Tesly používá tisíce článků jako je uvedeno. Evropa používá až na vyjímky 96ks relativně velkých článků. Ale ano tento průmysl není zatím rozvinutý... i tak se to dá napsat, jen záleží jak je naladěn autor.
Bydlím v Dětmarovicích udal bych i ulici, ale bohužel je tady nemáme